AW10 Nico’s klassieker: Shelby Mustang GT350H

AW10 Nico Shelby

Nico heeft een “wild paard” bij zich, in een bekende kleurstelling het is de zwart-met-goude-strepen Shelby Mustang GT350H, met de H van Hertz. Hij kwam ooit in 1966 “op de markt”, oftewel in het huurauto-gamma van verhuurder Hertz. Het bleek een schot in de roos, en tevens het begin van een bijzondere band tussen Ford en Hertz. Een tijdje terug reed Tom Coronel nog met de Ford Focus ST-H, die vandaag de dag gewoon te huur is.

 

 

In 1965 kwam de Shelby Mustang GT 350 op de markt, een sportievere versie van de Ford Mustang. Ze waren allemaal wit met blauwe strepen – de Amerikaanse race-kleuren. De 4,7-liter V8 werd opgevoerd van 271 pk naar 306 pk. Standaard had hij een handmatige transmissie met vier versnellingen, maar een automaat met drie versnellingen was ook een optie. Er werden er 34 gebouwd voor de Amerikaanse raceseries, en de auto werd drie jaar achter elkaar kampioen in zijn klasse… Hertz zag het en kreeg een mooi idee: “huur een racer”!

 

Voor modeljaar 1966 werden een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo werd hij verkocht als Shelby GT350 (zonder Mustang). Ook kwamen er enkele opties bij, zoals nieuwe kleuren en de Paxton supercharger, waarmee het vermogen steeg naar 440 pk. Er zijn er helaas maar een klein aantal met die supercharger uitgevoerd. The Hertz Rental Company bestelde er 1003, waarvan twee prototypen. De eerste 85 Hertz-auto’s kregen de handmatige versnelling en werden onder het motto “Rent-A-Racer” verhuurd. Dat hadden er trouwens 100 moeten zijn, maar er waren te veel huurders die niet met de koppeling konden omgaan (lees: de koppeling kapot maakten), dus besloten ze na 85 geleverde auto’s toch maar voor de automaat te gaan.
AW10 Nico Shelby 2
Overigens zijn ze niet allemaal zwart-met-goud. Een aantal zijn wit met blauwe strepen. De geruchten gaan dat sommige huurders de auto’s daadwerkelijk inzette tijdens races, sportieve aanpassingen deden en dat de auto’s soms werden teruggebracht met de veiligheidskooi er nog in! Andere verhalen vertellen over huurders die de sportieve motor in hun eigen auto plaatsten, er mee rondreden (of raceten), en dan weer in de Mustang terug plaatsten. Het idee van Hertz was dat de auto’s na hun actieve periode als huur-auto teruggebracht werden naar Ford, van top tot teen onder handen genomen, en weer in de verkoop werden gezet als “GT 350-H”-modellen. Door alle reparaties die achteraf (en tijdens de verhuurperiode) werden gedaan, bleek het een kostbare onderneming.

 

De 800 laatste modellen die Hertz bestelde, waren zwart met gouden strepen, en een zwart interieur met automatische versnelling. In 1966 kostte het 17 dollar en 17 dollarcent per mijl om een Shelby GT350H te huren. Er volgde echter een soort van droogte… Pas in 2006, veertig jaar na de Shelby Mustang GT350H, kwamen Shelby en Hertz samen voor een nieuwe samenwerking. Dat jaar werd de Shelby GT-H Mustang geïntroduceerd. Sindsdien zijn Hertz en sportieve Fords niet meer weg te denken.

 

Voor meer informatie: www.thegallerybrummen.nl