AW03 Toyota Aygo

AW03 Toyota Aygo
De kleinste Toyota is compleet vernieuwd.
 Als autorijders zijn we de afgelopen jaren niet geholpen. Verschillende zaken, zoals de hogere brandstofkosten, hogere accijnzen en natuurlijk de crisis zorgde ervoor dat we steeds kleinere auto’s zijn gaan rijden. Want die wegen minder én zijn een stuk zuiniger. Daarbij wilden mensen toch graag een nieuwe auto rijden in plaats van een occasion. Daardoor kwamen steeds meer merken met nieuwe, kleine modellen. Één van de modellen die als eerste verscheen was de Toyota AYGO. Hij is er sinds 2005 en inmiddels rijden er méér dan 90.000 rond…

…en nu is er een nieuwe, die wel erg opvalt! Hij heeft een grote X in het vooraanzicht. Maar niet alleen daar, want ook in de benamingen voor de uitvoeringen valt die X op. Zo is er de X, de X-play, X-cite, X-clusive en X-wave.

Binnenin valt de middenconsole op, met het 7 inch grote touchscreen (genaamd X-touch). Daarop zit ook de achteruitrijcamera, bleutooth en eventueel navigatie. En een nieuwtje: MirrorLink. Dat is een app die het scherm van je smartphone kopieert op je beeldscherm in je nieuwe Aygo. Wat je op je telefoon ziet, zie je ook op je scherm.

Qua design is de AYGO weer helemaal bij de tijd, met zijn grote X en nieuwe lichtunits vóór en achter. Maar ditmaal kan je de AYGO helemaal naar wens aanpassen. Naast de kleur lak heb je ook de keuze uit meerdere kleuren voor die grote X, en ook binnenin kan je de panelen rondom het stuurwiel, de versnellingspook en de ventilatieopeningen in meerdere kleuren bestellen. Zelfs de middenconsole kun je inwisselen voor een ander exemplaar. Voor schappelijke bedragen, want meer dan 130 euro hoeft het niet te kosten. Niet blij met de kleur? Dan vervang je ze later alsnog!

Het nieuwe basisdesign maakt de auto groter én praktischer, maar ook veiliger en luxer. Zaken als climate control, smart entry en de parkeerhulpcamera zijn allemaal opties die je normaal alleen op duurdere auto’s ziet. De AYGO is nog steeds in samenwerking met Peugeot en Citroën ontwikkeld, maar nu meer dan ooit heeft de Toyota een eigen uiterlijk.

De nieuwe AYGO is er met een 1.0 VVT-i benzinemotor. Een zuinige driecilinder die met de handgeschakelde vijfbak 1 op 25,5 rijdt en slechts 88 gram CO2 per kilometer uitstoot. Goed voor 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik en optioneel ook te bestellen met automaat en schakelflippers.

De Toyota AYGO is er vanaf nét geen 9.700 euro. Je kunt hem bij Toyota ook per maand betalen. ‘Toyota op Maat’ heet het en het werkt eigenlijk hetzelfde als een mobiele telefoonabonnement. Je betaalt eigenlijk alleen je afschrijving van de auto en na drie jaar kun je beslissen om de auto over te nemen of weer een nieuwe te rijden. Kies je een duurdere versie, gaat je maandbedrag omhoog. Instappen kan vanaf 129 euro per maand.

Voor meer informatie: