AW04 Mazda6

AW04 Mazda6
De Mazda6 is groot, ruim en ondanks dat formaat ziet ie er elegant uit.
De lijnen van het door het merk KODO design genoemde ontwerp, geeft de auto een ranke en stoere look. Maar hij is niet alleen groot en stijlvol, hij is ook innovatief!

Merken proberen hun auto’s steeds zuiniger en schoner te maken. Dat kan door bijvoorbeeld een brandstofmotor met een elektromotor te combineren, of door motoren te downsizen en vervolgens uit te rusten met een turbo.

Maar Mazda niet. Natuurlijk willen ook zij schone en zuinige auto’s bouwen, maar dat hoeft volgens de knappe koppen van het merk niet persé op die manier. Daarom zijn ze helemaal bij de basis opnieuw begonnen en hebben ze SKYACTIV ontwikkeld, uitgaande van bestaande techniek, omdat ze denken dat we voorlopig nog wel op diesel of benzine blijven rijden.

Wat het merk bij de ontwikkeling continu in zijn achterhoofd heeft gehouden is dat de motoren zuinig moesten zijn, maar dat de auto een flinke bak rijplezier moet bieden. In iedere Mazda moet het gevoel van de MX-5 roadster zitten, de funauto pur sang van het merk.

Hij moet lekker schakelen, lekker direct sturen en – heel belangrijk – met plezier te rijden zijn. Deze 6 voldoet aan al die eisen. Onder de motorkap ligt in dit geval de bekroonde 2.2 liter diesel, die onderin heel veel power heeft. Hij heeft dan ook een koppel van 380 Newton meter. Klinkt als een zuipschuit, maar met die nieuwe SKYACTIV-techniek, een zesbak, een start en stop systeem en een remenergiegenerator heeft de auto een opgegeven gemiddelde van ruim 1 op 25 met 108 gram CO2 per kilometer uitstoot. En dat betekent dat de auto goed is voor 20 procent bijtelling!

En dat is een prestatie van formaat voor een auto als deze! We rijden met de GT-M uitvoering. Standaard zit de auto al prima in zijn spullen met zaken als Hill Launch Assist en 17 inch lichtmetalen wielen, maar de meest luxe GT-M uitvoering staat op 19 inch wielen, heeft zwart lederen bekleding met rode stiksels, keyless entry en nog veel meer luxe.

Deze 6 is een echte rijdersauto. Rij je naast veel zakelijke kilometers ook privé flinke afstanden, bijvoorbeeld op vakantie met een caravan en een heel gezin, dan is hij daarvoor ook heel geschikt. Hij mag namelijk 1.600 kilo trekken en hij is echt groot voor zijn klasse, dus lekker veel ruimte voor het hele gezin. Qua prijs concurreert de Mazda6 misschien met een auto als de Ford Mondeo, maar wat ruimte betreft zit hij in de klasse van een Mercedes Benz E-klasse. De sedan is ook flink anders dan de Mazda6 Sportbreak, want hij is niet alleen langer, de wielbasis is ook een stuk groter.

De Mazda6 is te koop vanaf iets meer dan 29.000 euro. De 150 pk dieselversie, met die 20 procent bijtelling, waar wij vandaag mee rijden is er vanaf net geen 32.000 euro.

Voor meer informatie: