AW04 Suzuki S-Cross

AW04 Suzuki S-Cross
Suzuki heeft er alles aan gedaan om de nieuwe Suzuki S-Cross voor iedereen interessant te maken, maar in het bijzonder voor de zakelijke rijder. De auto is sinds de herfst van vorig jaar op de markt en inmiddels is een kwart van de verkocht Suzuki’s in ons land een S-Cross. Hij is ruim, zowel van binnen als in de kofferbak, én hij is zuinig en schoon.En een schone auto is belangrijk als je de auto zakelijk rijdt. In Nederland betaal je bijtelling voor het privégebruik van je zakelijke auto. Die bijtelling is standaard 25 procent, maar als je auto schoon is en minder CO2 per kilometer uitstoot zijn daar uitzonderingen op.

Er zijn in ons land vijf bijtellingscategorieën. Volledig elektrische auto’s stoten helemaal geen CO2 uit en daarover betaal je 4 procent bijtelling, blijft je onder de 49 gram CO2 uitstoot, iets dat vaak gebeurt bij oplaadbaar hybride auto’s dan betaal je 7 procent bijtelling. Rij je op diesel of benzine dan zijn er nog twee uitzonderingen, namelijk 14 en 20 procent.

Allard rijdt met de 120 pk sterke 1 punt 6 liter diesel en die stoot 110 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee valt hij precies binnen de grens voor 20 procent bijtelling. Nu moet je jezelf ook niet blind staren op het percentage, want de bijtelling gaat over de cataloguswaarde van de auto en dat weten ze bij Suzuki ook.

Er was al een flink verschil in aanschafprijs tussen de S-cross en zijn directe concurrenten, maar dat gat is nog groter geworden. De Japanners hebben de prijs van de diesel met zo’n drieduizend euro naar beneden bijgesteld en doet er bij de exclusive versie ook nog een schuifkanteldak ter waarde van 900 euro gratis bij.

Kijk dus bij de keuze voor een zakelijke auto niet alleen naar het percentage van de bijtelling, maar ook naar het bedrag dat je ook daadwerkelijk bij je inkomen moet optellen. Dat bepaalt namelijk wat je in harde euro’s kwijt bent. Deze S-Cross diesel heeft bijvoorbeeld een netto bijtelling vanaf 161 euro per maand. En dat is behoorlijk scherp te noemen voor een ruime gezinsauto als deze.

De S-Cross is een goed voorbeeld van de nieuwe filosofie van het merk. Licht gewicht auto’s met een grote binnenruimte. Toen deze auto vorig jaar op de markt kwam was iedereen onder de indruk van die ruimte – hij heeft zelfs meer bagageruimte dan de Grand Vitara. Dat maakt nieuwsgierig wat Suzuki voor ons in petto heeft met de níeuwe Vitara die er aan komt en de Celerio, die de taak krijgt om de beroemde Alto op te volgen.

De prijzen van de S-Cross diesel beginnen bij net geen 23.000 euro. Leasen kan vanaf zo’n 484 euro per maand.

Voor meer informatie: