AW04 Volvo V60

AW04 Volvo V60
In no-time zijn er duizenden van de weg opgegaan. Waarom?
Omdat hij leverbaar werd als plug-in hybride en bij aanschaf vorig jaar goed was voor 0% bijtelling. Inmiddels zijn we wat verder en zijn de regels aangescherpt. Toch is de auto nog steeds goed voor een bijtelling van slechts 7%. Niet voor niets is 55% van alle verkochte V60’s een Plug-in…Bovendien is de auto onlangs uitgeroepen tot leaseauto van het jaar!

Volvo verwacht dit jaar zo’n 6.000 V60’s te verkopen… enorme aantallen voor één model, zeker in die klasse. 45% van die V60’s heeft dus een niet-hybride aandrijving. Is dat dan nog interessant? Ja, want Volvo heeft onder andere inmiddels een dijk van een dieselmotor gebouwd. De nieuwe D4 is een 2 liter viercilinder met liefst 181 pk en een trekkracht van 400 newton meter. Toch is hij schoon genoeg voor de lagere 20% bijtelling.

De Plug-in versie is wel een techniekwondertje: hij heeft een 215 pk sterke dieselmotor die de voorwielen aandrijft en 68 pk sterke elektromotor voor de achterwielen. Hij is dus vierwielaangedreven én mag 1.800 kilo trekken. Daarbij is ie ook nog eens bloedsnel. Van 0 naar 100 doet ie in 6 seconden. Puur op de elektromotor kun je met een volle accu zo’n 50 kilometer ver komen, maar met een volle tank diesel rek je de actieradius op naar zo’n 900 kilometer… en dat doet geen plug-in hybride hem na.

Al die mooie getallen komen wel met een prijskaartje: hij is er vanaf net geen 60.000 euro met een leaseprijs vanaf 899 euro per maand. De nieuwe 181 pk D4 diesel is echter een stuk bereikbaarder. En ook die heeft mooie cijfers: De auto kan een verbruik van 1 op 25 halen en heeft een CO2 uitstoot van 99 gram per kilometer voor de handgeschakelde versie en 108 gram voor de achttraps automaat. Dat betekent dat zowel de handbak als de automaat goed zijn voor 20 procent bijtelling… En nog steeds gaat ie van nul naar honderd in 7,6 seconden! Zo is groen rijden fun!

De Volvo V60 blijft onverminderd populair. Hij maakt zijn reputatie van veilig, schoon en zuinig rijdend kantoor absoluut waar. Bovendien blijf hij maar doorontwikkelen. Niet alleen op het gebied van de plug-in hybride, maar dus ook op het gebied van de voor ons zo belangrijke dieselmodellen.

De Volvo V60 met nieuwe D4-motor is te koop vanaf net geen 38.000 euro. Je rijdt al een Volvo V60 vanaf nét geen 32.000 euro, of least hem vanaf 569 euro per maand.

Voor meer informatie: