AW08 Ecomobiel: Duurzame Mobiliteit

AW08 Ecomobiel 2014
We zijn in Ahoy Rotterdam bij Ecomobiel, een beurs voor groene én duurzame mobiliteit.
Het is alweer de zesde editie. De vakbeurs biedt ieder jaar praktische oplossingen om economischer en duurzamer om te gaan met mobiliteitsvraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan manieren om energie- en brandstofkosten te verlagen, de ideale mobiliteitsmix samen te stellen, slimme organisatie van een wagenpark of betere doorstroming van verkeer door weggebruikers tijdig te informeren. We zien er veel groene modellen van Renault en Mercedes-Benz.

Bij Renault staan de Twizy en de Zoe in de schijnwerpers. Renault is goed bezig, want dankzij een ingebouwde snellader laden de Renaults sneller dan andere modellen. Ongeacht of de laadpaal in kwestie een zogenaamde “snellaad-paal” is. Nu is een actieradius van 120 tot 140 kilometer voor de Zoe voldoende, maar de extra snelle laders zorgen toch voor een extra geruststelling.

Een grote speler op de zakelijke markt is Mercedes-Benz. En ook zij hebben veel elektrische en/of hybride modellen. Zoals de C300 Bluetec Hybrid, een hybride C-Klasse met een diesel- en elektromotor. Uiteraard is hij goed voor de lagere 20% bijtellingscategorie. Hij is er vanaf net geen 50.000 euro. En misschien komt er nog een plug-in hybride C-Klasse bij. Ook aanwezig: de volledig elektrische B-Klasse Electric Drive. Met volle accu kan je zo’n 200 kilometer ver komen. En geen uitstoot, dus goed voor de 4% bijtellingscategorie.

Ook de topklasse is groen: het vlaggenschip, de S500 Plug-in Hybrid. Met een drieliter benzinemotor én een sterke elektromotor. Hij kan 30 kilometer volledig elektrisch rijden, maar kan ook binnen 5,2 seconden van 0 naar 100. Al met al is hij toch goed voor de lagere 14% bijtellingscategorie, ook bij aanschaf in 2015. En de aandachttrekker van de beurs staat ook bij Mercedes, in de vorm van een bijzondere concept: de Ener-G-Force – zeg maar de G-Klasse van de toekomst. Hij zet water om in waterstof, waarmee hij de inwendige elektriciteitscentrale voedt. In elk wiel zit een elektromotor en de actieradius is zo’n 800 kilometer… laten we hopen dat dit de toekomst is!

Voor meer informatie: