AW09 BMW i3

AW09 BMW i3
De BMW i8 is de blikvanger van BMW’s i-serie en daarmee ook hét uithangbord van BMW. Met baanbrekende techniek en ultrazuinige superprestaties, maar met een prijskaartje van anderhalve ton ook redelijk onbereikbaar. Stiekem is het de BMW i3 die de échte BMW van de toekomst vertegenwoordigt. Met dezelfde bijzonderheden, verpakt in een auto die wél bereikbaar is en 4 of 7% bijtelling heeft. Andreas gaat er uitgebreid mee rijden. Hoe rijdt zo’n elektrische BMW nou?

Alleen al stilstaand is de i3 iets bijzonders, en dan hebben we het nog niet eens over het opmerkelijk vormgegeven uiterlijk. Nee, het hoe uiterlijk is juist het gevolg van de bouwmethode van de auto. De Lithium-ion accu zit in de bodem, middenin de auto – ideaal voor de gewichtsverdeling. Hij zit in een lichtgewicht aluminium chassis, met de elektromotor achterin. Dat alles maakt het zogenaamde Drive gedeelte. Daarop gelijmd zit het Life gedeelte en dat is gemaakt van kunststof dat is verstevigd met koolstofvezel, het materiaal waar Formule 1 auto’s van gemaakt worden. Het is ijzersterk en vederlicht.

Dat koolstofvezel, of Carbon, was voorheen extreem exclusief, maar BMW heeft besloten een voortrekkersrol te nemen in de productie van deze carbon auto’s. Dat doen ze op een heel duurzame manier, want vanaf de eerste schetsen moest ieder detail van een i3 doordrongen zijn van duurzaamheid. De fabrieken waarin de auto geproduceerd wordt, draaien nagenoeg volledig op groene stroom. Ook wordt er tijdens de productie 50% minder energie en 70% minder water gebruikt in vergelijking met de toch al duurzame productie van standaard BMW’s.

Die duurzaamheid gaat bij de auto verder. De buitenkant bestaat voor 25% uit gerecyclede kunststoffen.… de bekleding is gemaakt van hergebruikte colaflessen. Het dashboard is van bamboegras, het leer is gelooid met olijfblad-extract en het hout heeft natuurlijk een FSC stempel. Dat alles bij elkaar maakt dit misschien wel de meest duurzame auto over de hele cyclus, ter wereld!

Het is fascinerend hoe vooruitstrevend de auto is, die je ook anders moet berijden, terwijl je dat als vanzelf heel natuurlijk doet. Voorbeeld: de auto hééft een rempedaal, maar die hoef je, als je goed anticipeert, nooit te gebruiken. Laat je het rijpedaal plotseling los (we noemen het rijpedaal want we hebben natuurlijk geen gas), dan remt de auto al heel erg af en gaan remlichten ook branden. De remenergie zet hij dan weer om in elektriciteit voor de accu. Wil je nu minder hard remmen, dan laat je het rijpedaal iets minder los. Je bent er snel aan gewend en zo gaat er dus geen energie verloren, maar steek je óf stroom in het rijden óf gaat er stroom terug bij het tot stilstandkomen. En ook als je stilstaat, hoef je het rempedaal niet te gebruiken.

Een BMW is voor mensen die bovengemiddeld veel van autorijden houden. En geloof het of niet, ook dát merk je heel goed bij de i3. Hij is serieus snel, ook omdat hij niet schakelt. Je krijgt het gevoel in je buik alsof je gelanceerd wordt in een snelle achtbaan. En hoewel het een hoge auto is, gaat hij verbazingwekkend goed de bocht om. Dat komt ook door de lichte opbouw en de accu diep in de buik. Het zorgt voor een laag zwaartepunt en, samen met de achterwielaandrijving en de 170 pk uit de elektromotor, voor serieus veel rijplezier.

Met verschillende standen gaat de auto steeds zuiniger rijden en kom je dus verder met een volle accu. De climate control werkt dan bijvoorbeeld minimaal en het rijpedaal en afregeling gaat dan meer om efficiëntie dan prestaties. Trap je het pedaal diep in, dan zijn alle pk’s aanwezig, maar in de praktijk – zeker in stadsverkeer – blijken die zuinige standjes prima te werken.

Wat als je accu leeg raakt? Dat is toch de angst van veel mensen… actieradiusangst noemen ze dat. De i3 is echter ook te krijgen met een range extender achterin. Het is een tweecilinder benzinemotor uit een BMW motorfiets en die werkt als generator om de accu’s op niveau te houden. Met een volle brandstoftank kom je dan weer zo’n 100 kilometer verder. Het advies is dat áls je rit langer is dan je elektrische actieradius, je de range extender activeert op de snelweg. Dan valt het geluid ook weg tegen de omgeving en kun je weer uitstootvrij rijden als je in de stad bent. Uiteraard werkt de rangeextender ook als blijkt dat je je bestemming toch nét niet op je accu hebt gehaald.

Onderweg laden is natuurlijk ook een optie. Na een uurtje aan de lader te hebben gehangen heeft de auto zo’n 25 kilometer bijgeladen. Had dit nu een snellader geweest, dan was er in 30 minuten alweer zo’n 80% lading bijgekomen, genoeg voor zo’n 100 tot 120 kilometer.

Rijd je nou écht veel kilometers per dag? Dan is een i3 niet meteen voor jou bedoelt. Tenzij je van snellader naar snellader hopt. Maar voor woon-werk verkeer is ie ideaal. Elke dag thuis (of juist op je werk) opladen en je kunt uitstootvrij heen en weer. En áls je dan je keer verder weg wilt, voor bijvoorbeeld de wintersport, dan kent BMW add-on Mobilty. Je kunt dan van een Mini tot een X5 uitkiezen om op vakantie te gaan. Dan brengen ze de auto en zetten jouw i3 veilig weg. Bij bepaalde contracten hoeft dat zelfs niks te kosten.

Dan is er nog de app voor de smartphone. Hiermee kan je allerlei informatie inzien: je kan de lading inzien, de huidige actieradius, maar ook de dichtstbijzijnde laadpaal (iets dat de auto óók kan). Ook kan je de weg naar de auto zien, als je niet meer weet waar hij staat op te laden. Daarnaast kan je ook van alles met de auto doen: je kan de auto openen, sluiten en zelfs de kachel laten voorverwarmen.

Maar de app kan meer. Hij is ook een driving coach en je kunt zien hoe groen je bezig bent… ook ten opzichte van de andere i3 rijders. Zo zien we dat ónze afstand met een lading maximaal 149 kilometer was, tegen 130 gemiddeld. Dat hangt natuurlijk van heel veel factoren af. Onder ideale omstandigheden zou een actieradius van 200 kilometer mogelijk zijn.

De prijzen van de BMW i3 beginnen bij 40.000 euro, maar interessanter: als je bijvoorbeeld ZZP’er bent, dan is zo’n i3 er vanaf 299 euro per maand. Met range extender is hij er vanaf 349 euro per maand. Een elektrische i3 kent 4% bijtelling, de versie met rangextender stoot ‘iets’ uit en kent daardoor 7% bijtelling.

BMW heeft met zijn totale concept, qua bouw, maar ook qua apps en add-on mobiliteit, echt een auto van de toekomst gebouwd, die je dus nú al kan rijden.

Voor meer informatie: