AW12 Posterboys Showdown

AW12 Posterboys
We zijn afgereisd naar het TT Circuit Assen, voor een reis door de tijd…
Vroeger had je ze boven je bed hangen: de mooiste supersportwagens van Lamborgini’s, Porsche of Ferrari. Sexy, megasnel en tegelijk onbereikbaar…

… maar zijn die dromen van vroeger wel zo ver weg? Tegenwoordig is zelfs een Volkswagen Golf sneller dan zo’n legendarische Ferrari… Toegegeven, dat praten we over de Volkswagen Golf R met 300 pk en vierwielaandrijving – het topmodel van de Golf-range. Daarmee doet hij 0-100 in 4,9 seconden. Welkom bij de vooruitgang! Vandaar dat we een vergelijking tussen vroeger en nu houden.

Hoe zijn de meest snelle, dure en exclusieve auto’s en motorfietsen van nu, vergeleken met het beste en snelste wat er toen te koop was? We hebben de crème-de-la-creme van toén naar het circuit gehaald en zetten ze naast het nieuwste en snelste van vandaag. Eén ding hebben ze al gemeen: ze komen uit het land van Passie, Emotie, schitterend design en veel gevoel voor drama. Allen komen ze uit Italië. En zijn het stuk voor stuk regelrechte concurrenten van elkaar.

En om al dat moois de maximale aandacht te geven die ze verdienen, hebben we de experts hier naar het circuit gehaald. Als eerste natuurlijk klassiekerkenner Nico Aaldering. Met hem duiken we in de geschiedenis van de supercar. Tom Coronel is er ook. Hij haalt het maximale uit de nieuwe supercar. En tot slot een nieuw gezicht: Matthijs van der Wall, motorjournalist en coureur. Hij is zowat op een tweewieler geboren en vrienden schrijven z’n naam dan niet voor niets met twee hoofdletters TT in het midden.

Als klassieker hebben we de Ferrari Testarossa uit 1984. Misschien wel dé posterboy van vroeger, mede dankzij zijn optreden in Miami Vice. Hij werd dan ook vooral goed verkocht in de Verenigde Staten. Met zijn dikke V12 met nét geen 400 pk gaat hij van 0 naar 100 in 5,6 seconden. Als moderne tegenhanger: de Lamborghini Huracán. Misschien is het “slechts” Lamborghini’s instapmodel, toch is hij goed voor 610 pk. 0 tot 100 doet deze Huracan in slechts 3,2 seconden en de topsnelheid ligt boven de 325 kilometer per uur.

Bij de superbikes hebben we precies die: een racemachine voor de openbare weg. De Ducati 1199 Panigale R, het absolute topmodel van Ducati. Het is een ultiem pakket van titanium, carbon en aluminium. Hij heeft 195 pk… en dat op een droog gewicht van slechts 165 kilo! De prestaties zijn bijna buitenaards. 0 tot 100 doet de Ducati in 3 seconden, maar daarná gaat ie pas echt stappen zetten.

En waar liggen de roots van de superbike? Misschien wel bij deze ’71 MV Agusta 750S. Het merk was zeer succesvol in de racerij, mede dankzij de legendarische coureur Giacomo Agostini – de Valentino Rossi van vroeger. De eerste modellen lagen misschien niet zo lekker in de markt, maar deze 750S is – volgens Nico – de eerste serieuze straatversie.

En wat is de conclusie van een dag rijden met deze toppers? Het komt erop neer dat al het nieuwe, beter is… Maar is het ook mooier? Daar zijn de heren het nog niet over uit. Aangezien de supercar van vroeger de Golf van nu is, en de Huracán de supercar van nu is, hoe ziet de Golf er over 30 jaar dan uit?

Voor meer informatie: