AW15 Eindejaarsspecial: belastingregels 2015

AW15 Eindejaars 1
Het nieuwe jaar komt eraan. En met een nieuw jaar komen er ook…
… nieuwe fiscale maatregelen die effect hebben op de autowereld. Waar moet je aan denken als je in bent voor een nieuwe auto, hoeveel geld kun je besparen door dit jaar nog een auto aan te schaffen en welke auto’s zijn volgend jaar ook nog aantrekkelijk?

De overheid heeft voor 2015 nieuwe fiscale maatregelen klaarstaan. Als eerste worden de uitstootregels aangescherpt. Dat gebeurt ieder jaar, maar vanaf 1 januari zijn die nu voor benzine- en dieselauto’s gelijk. Een auto is dan nog goed voor 14% bijtelling als hij gemiddeld niet meer uitstoot dan 82 gram Co2 per kilometer. Stoot hij meer uit dan 110 gram, dan wordt dat 20% bijtelling. Elektrische auto’s blijven 4% en plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram blijven 7% behouden bij aanschaf in 2015.

Daarnaast verandert de aanschafbelasting op auto’s, de BPM. Nu zijn de meest zuinige auto’s daar nog van gevrijwaard, maar volgend gaat iedereen dat bij aanschaf van een nieuwe auto betalen. Wat wel blijft: hoe schoner de auto, hoe lager die aanschafbelasting.

Al die wijzigingen zorgen voor veel verandering in de markt volgend jaar, maar betekenen ook dat er nu nog heel veel voordeel te behalen valt. Nog in 2014 een nieuwe auto leasen met 14 procent bijtelling betekent dat je die lage bijtelling voor maximaal 5 jaar behoudt. Diezelfde auto kan bij aanschaf in 2015 ineens goed zijn voor 20%.

Ook voor de kleinere auto’s heeft het veel effect. Bijvoorbeeld de Toyota Aygo. Zijn voorganger was zo schoon en zuinig dat je geen wegenbelasting en geen BPM betaalde. Inmiddels betaal je voor de Aygo al weer even houderschapsbelasting, maar ook de aanschafbelasting komt er in 2015 weer aan. Dat betekent dat als je nu nog een aanschaf kunt en wilt doen, je kunt profiteren van de scherpe vanafprijs van een Aygo en je dus de verhoging van de aanschafbelasting voor bent.

Concreet gaat het voor de Toyota Aygo om verhogingen tot 1.080 euro. Toyota verzacht de pijn door 500 euro extra inruilwaarde voor je huidige auto te geven, maar doet dat nu ook al. Daardoor is de Aygo er bij aanschaf dit jaar, vanaf 9.195 euro. Standaard met 5 deuren en een 1 liter benzinemotor die gemiddeld 1 op 26,3 loopt.

En ook de klasse daarboven heeft ermee te maken, al is het dan op een andere manier. De grotere Yaris is er in drie versies: een variant met benzine-of dieselmotor óf de hybride versie. Die eerste twee zijn nu goed voor 20% bijtelling en blijven dat ook. De Yaris hybrid is nu goed voor 14% en blijft dat, in tegenstelling tot veel modellen van andere merken, volgend jaar óók.

De Toyota Yaris hybrid komt als beste uit de test van de consumentenbond en rijdt, met z’n benzine- en elektromotor, gemiddeld meer dan 1 op 30. Vanaf 2015 ga je dus, voor een auto als deze, aanschafbelasting betalen. Voor de hybride Yaris is de prijsverhoging het mildst: 625 euro. Voor de diesel-en benzineversies, die tevens de goedkopere uitvoeringen van de Yaris zijn, komt er maximaal 830 euro bij. Die 500 euro extra inruilwaarde meenemend komt een nieuwe Yaris dit jaar uit op net geen 12.000 euro. Een hybride versie is er nu vanaf net geen 17.500 euro.

Een andere auto die met de veranderingen te maken krijgt is de Kia Picanto. Procentueel komt er ook hier een flink bedrag bij en procentueel gaan ook de meeste particuliere Nederlanders dit merken. De Picanto is namelijk al tijden de best verkochte particuliere auto in de kleinste klasse, het zogenoemde A-segment. Hij is zo populair door, naar keuze, vijf deuren en de mogelijkheid om met 5 personen te zitten, iets dat in deze klasse wel eens anders is. Daarnaast helpen de 7 jaar garantie, zuinige motoren en goede uitrusting natuurlijk ook een hoop.

Bij aanschaf maak je nu nog gebruik van ruim 800 euro belastingvoordeel ten opzichte van volgend jaar. Bovendien strooit ook Kia nu met inruilvoordeel, tot 1.250 euro, en financiering acties. Een nieuwe Picanto is er zo vanaf 8.145 euro.

Het merk grijpt deze eindejaarsrun meteen aan om een nieuwe uitvoering te introduceren. De Picanto X-treme. Het is een extra dik aangeklede versie met sportieve voor en achterbumper, lichtmetalen wielen en andere sportieve accenten. Binnenin heeft ie speciale bekleding en is ie extra luxe met onder andere hoogglans afwerking op het stuur en het dashboard en automatische airconditioning. Zaken die niet zo heel lang geleden ondenkbaar waren in de kleinste klasse.

De X-treme is er als drie- en als vijfdeurs versie en is er, met inruilvoordeel, vanaf 10.445 euro. De Picanto is als driedeurs versie uitsluitend leverbaar met een 1 liter benzinemotor met 69 pk. De vijfdeurs versie is er ook met een 1.2 met 85 pk en daarop kun je ook een automaat krijgen.

Volgend jaar gaat er dus veel veranderen en twijfel je over de aanschaf van een nieuwe auto, probeer dan nu een keuze te maken, want volgend jaar betaal je er sowieso niet minder voor.

Voor meer informatie: