Nico’s Klassieker: Mercedes-Benz 300SL Roadster

Het is het open broertje van “de legende”. De legende is in dit geval de dichte versie van de 300 SL, bijgenaamd de “Gullwing” door de als vleugels openslaande deuren. Maar zonder dak is het ook heerlijk toeven!

Nico heeft twee auto’s bij zich: de 190 SL Roadster en zijn brutalere broer, de 300 SL Roadster. SL staat voor “Sport Leicht”, oftewel sportief en lichtgewicht. Zijn dichte, bekendere broer begon zijn leven in 1952 als raceauto, met als belangrijkste wapenfeit winst op de 24 uur van Le Mans. Pas in 1954 verschenen de eerste versies voor op de openbare weg. Daarbij bleven veel details uit de racerij aanwezig: de auto was grotendeels van staal, maar de motorkap, deuren en kofferklep waren van lichter aluminium. En als je erg, erg veel extra betaalde, wilde Mercedes zelfs de héle carrosserie van aluminium
maken.

De eerste roadster verscheen in 1957. Hij heeft dezelfde zescilinder motor als de dichte 300 SL. Die leverde 212 of 222 pk. De 190 SL moest het doen met een lichtere viercilinder motor die 104 pk levert.

Vandaag de dag is de SL niet meer de lichtgewicht straatracer die hij ooit was, maar een luxe GT. Wél eentje waar het dak vanaf kan. Nee, zoek je een soortgelijk iets, dan kom je bij de kleinere SLK uit, wat staat voor “Sport Leicht Kompakt”. Óf bij de grotere, duurdere SLS AMG. Deze kreeg immers ook vleugeldeuren en is volgens Mercedes-Benz zelf de spirituele opvolger van de 300 SL Gullwing. En hij is er ook als roadster. Echter, de SLS AMG is inmiddels in het najaar van zijn leven beland, en in de coulissen wordt druk gewerkt aan zíjn opvolger…

Voor meer informatie: The Gallery Brummen