AW02 Renault Twingo

AW02 Renault Twingo
 Het vervolg van de kleine-auto-dynastie van Renault. Want Renault staat bekend om haar kleine (stads)auto’s. Van de 4CV, de Renault 4 en Renault 5 tot en met de eerste, bolle Twingo in 1993. Allemaal hadden ze iets bijzonders…

…en dat komt nu állemaal samen in de nieuwe Renault Twingo. In dat opzicht is het een evolutie én revolutie in één. We lopen alle punten even langs. Allereerst het design: hoewel het een evolutie is van de vorige Twingo, zitten er ook vleugjes Renault 4 en 5 (turbo) in. De verbrede spatborden, de glazen achterplaat, de hoekigere koplampen… het zijn allemaal knipogen naar de modellen van vroeger.

En soms zijn die knipogen ook heel handig. Net zoals de vorige Twingo heeft deze maar twee deurgrepen. Althans, zo lijkt het, want in de achterste twee zitten mooi in de raamstijl verwerkt. En ja: dit is de eerste vijfdeurs Twingo. Hij is er vanaf nu ook alleen nog maar met vijf deuren te verkrijgen. De wielen staan op de uiterste hoeken van de auto. Zo houd je binnenin ruimte over: hij mag dan wel 10 centimeter korter zijn dan de vorige Twingo, binnenin is er juist 22 centimeter bijgekomen!

Dat levert ook ruimte op voor de kofferbak. Leg je de achterbank en passagiersstoel plat, dan kan je spullen van méér dan twee meter vervoeren! De kofferbak is wel wat hoog… en dat komt door nog zo’n knipoog: de motor zit achterin!

Wat zit er dan voorin? Nou, de accu, de vloeistoffen en een stevige constructie om botsingen tegen te gaan. En omdat er zo weinig voorin zit, kunnen de wielen verder draaien. Daardoor heeft de auto een geweldig kleine draaicirkel van maar 8 meter 65!

De auto komt er met twee verschillende motorconfiguraties. Hij is te krijgen met driecilinder met 70 pk en start-stopsysteem, en de snellere driecilinder turbomotor met 90 pk… en dat is beide genoeg voor een vlotte stadsauto.

Ook het interieur is helemaal bij de tijd. Een muziekje vanaf je smartphone luisteren, why not? Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je al het R&GO multimediasysteem met digitale radio, audiostreaming en handsfree bellen. En hij kan via een appje ook met je smartphone overweg en zo heb je dus ook meteen navigatie. Uiteraard staat een volledig ingebouwde navigatie ook op de optielijst.

En wat ook leuk is: de auto is, zowel qua interieur als exterieur, naar eigen smaak aan te passen is. De kleuren in het interieur, maar ook de striping en lijnen van het exterieur. Eigenlijk net zoals we dat van de nieuwe Clio kennen. En dat hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten: voor 200 euro heb je een fris interieur, en accenten aan de buitenkant zijn zo’n 100 euro.

En dan het toetje: ook deze Twingo is weer verkrijgbaar met een vouwdak! Net als de allereerste Twingo.

De nieuwe Twingo is er vanaf net geen 10.000 euro. Dan heeft hij 70 pk en daarmee verbruikt ie gemiddeld bijna 1 op 24. De versie met 90 pk turbo – die 1 op 22,7 doet – is er vanaf 12.190 euro.

 

Voor meer informatie: