AW21 Morgan Plus8 Speedster

AW08 Morgan

Het Britse Morgan viert een jubileum. Al 100 jaar komen hun auto’s vanaf de Pickersleigh Road in Malvern en dat vraagt om een feestje. In dit geval in de vorm van een bijzonder model: de Morgan Plus8 Speedster. Zijn styling en ook de manier van bouwen zijn nogal traditioneel, maar er huist ook moderne techniek onder de kap – onder andere in de vorm van een 4,8-liter V8! Met 367 pk in een auto van slechts 950 kilogram staat dat garant voor een heerlijke rijbelevenis.

Het jubileummodel, de Morgan Plus8 Speedster, vat eigenlijk samen waar Morgan voor staat: het is een mix van hypermoderne techniek en traditioneel handwerk, waarbij vooruitstrevende grondstoffen en middeleeuwse materialen gebruikt worden. De Speedster is sneller dan 99% van alle moderne auto’s, maar grijpt tegelijk terug naar de tijd waar je met je auto, zonder al te veel aanpassingen kon deelnemen aan races… en met een Morgan nog heel goed meekwam of zelfs kon winnen.

De auto heeft geen dak en geen vooruit. Je ziet voornamelijk de rolbeugel die je bescherming biedt. Dat scheelt alles bij elkaar wel zo’n 150 kilo, waardoor deze op 950 kilo uitkomt. Mocht je alsnog een voorruit en/of dak willen, dan kan je ze alsnog bijbestellen. Sterker nog, je kan van álles bijbestellen, want de auto is volledig naar eigen smaak aan te passen. Voor de carrosseriekleur alleen al zijn 50.000 opties mogelijk.

Andreas is voor de gelegenheid in Britse stijl gekleed, inclusief bijpassende houten strik. Die strik is van essenhout, een houtsoort dat recht groeit en weinig knoesten kent. Bovendien is het sterk en heel veerkrachtig. Ideaal als houtsoort om mooie strikken te maken… of om een houten frame voor een auto te bouwen, want dat is wat Morgan al járen doet.

Onder de kap ligt echter een moderne V8, afkomstig van BMW. Inmiddels is BMW vanwege emissie-eisen voor haar eigen topmodellen overgegaan op een zuinigere 4,4 twinturbo-motor, maar de 4,8-liter V8 wordt nog speciaal voor Morgan gebouwd. De Morgans zijn namelijk zó licht dat de nodige emissies-eisen gehaald worden. Zo hoeft het merk dus niet aan de ingewikkelde turbomotor en behouden ze deze lekker lineaire en vooral waanzinnig klinkende 4.8. Daarmee gaat de auto in 4,2 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

De Plus8 Speedster is er vanaf 142.000 euro, maar zoals gezegd is het een uitgeklede versie. Deze is, in tegenstelling tot andere dure automerken ook echt goedkóper! Een normale Plus8 kost namelijk 17.000 euro meer. Dat wil niet zeggen dat de Speedster een koopje is, maar je koopt dan ook niet zomaar een auto… nee, je koopt een stukje historie!

Voor meer informatie: