AW23 Hyundai i20

aw23kia1B
De vorige Hyundai i20 was een schot in de roos. Toch heeft Hyundai niet stilgezeten. De nieuwe i20 is op alle punten verbeterd. En hij overtreft niet alleen de vorige i20, maar ook zijn concurrenten… 
aw23kia3

Met deze nieuwe i20 wil het merk een flinke stap maken. De ontwerpers begonnen met een blanco schetsboek om de auto helemaal van het begin af aan opnieuw op te bouwen. Ook het design is flink aangepakt en voorzien van wat het merk zelf Fluidic sculpture twee-punt-nul noemt. Ten opzichte van Fluidic sculpture 1.0-modellen als de i30 en ix35 zijn de lijnen nu een stuk krachtiger en zelfverzekerder geworden.

aw23kia2

De nieuwe i20 is een volwaardige vijfzitter en is speciaal ontworpen voor de wensen van de Europese koper. De auto is ontwikkeld in het Europese designcentrum in Rüsselsheim, Duitsland, en wordt op, of eigenlijk net over het randje van Europa gebouwd, in het Turkse Izmit.

aw23kia4

In het interieur zie je net als van buiten dat het merk in het afgelopen decennium een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. De binnenruimte is riant – de i20 is dan ook de ruimste in zijn klasse. Wat ook opvalt is het dashboard. De materialen kloppen en het dashboard is overzichtelijk gehouden en net iets naar de bestuurder gedraaid. Ook hier een meer degelijk, maar gewoon goed design. De kofferruimte is trouwens met 328 liter één van de grootste uit zijn klasse. Qua prijst concurreert deze i20 met modellen als de Renault Clio en de Volkswagen Polo, maar qua ruimte zou de auto bijna in een klasse hoger moeten zitten.

In deze klasse is een ingebouwd navigatiesysteem procentueel een dure optie. Daar heeft Hyundai iets op gevonden. Zowat iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak en daarom hebben ze een docking station voor je telefoon bedacht. Die is geschikt voor een iPhone of een Samsung telefoon… kun je daar gewoon mee navigeren. Het geluid van de telefoon kan via de luidsprekers van de auto worden weergegeven en dat werkt met elke app naar keuze.

aw23kia6

De Hyundai i20 is leverbaar als vijfdeurs hatchback of als driedeurs coupé. Onder de kap een 1.2 liter benzinemotor met 75 of 84 pk. Er is ook een 1.1 liter diesel met 75 pk.

De Hyundai i20 is te koop vanaf net geen 14.000 euro voor de driedeurs coupé en net geen 15.000 euro voor de vijfdeurs.

aw23kia7

 

Voor meer informatie: Hyundai i20