AW24 Nico’s klassieker: Daimler SP250

AW24 daimler play button

Nico heeft een aparte, kleine roadster bij zich. Het is de Daimler SP250, een eigenzinnig, Brits autootje.

AW24 daimler 01

The Daimler Motor Company Limited werd in 1896 opgericht in het Britse Coventry. De rechten van de naam Daimler waren tegelijkertijd overgekocht van zowel Gottlieb Daimler als Daimler Motoren Gesellschaft van Cannstatt, Duitsland. De oprichter, Henry John Lawson, was wielrenner en fietsenmaker, pionier in de Britse auto-industrie… maar stond later ook bekend als fraudeur. Hij probeerde veel geld te verdienen door vele patenten en mantelbedrijven te verzamelen. Helaas voor hem kreeg hij vele rechtszaken aan zijn broek, en rond 1908 was hij volledig uit de auto-industrie verdwenen. Vanaf 1910 heette het bedrijf The Daimler Company Limited. Tussen 1898 en 1950 was het bedrijf verantwoordelijk voor het officiële vervoer van het Britse koningshuis. Na 1950 werd het vervangen door Rolls-Royce. Nog steeds staat The Daimler Motor Company bekend als de oude Britse autofabrikant.

AW24 daimler 05

De Daimler SP250 werd gebouwd van 1959 tot en met 1964. Hij werd in 1959 geïntroduceerd op de New York Motor Show, waarna hij vooral veel succes had in Noord-Amerika. Oorspronkelijk heette hij de Daimler “Dart”, maar het Amerikaanse Dodge had ook een auto genaamd Dart. Na dreigementen van Dodge om naar de rechter te stappen, besloot Daimler de naam te veranderen in SP250.

AW24 daimler 04

Onder de motorkap ligt een relatief kleine 2,5-liter Hemi V8-motor. Die levert zo’n 140 pk, goed voor een topsnelheid van 193 kilometer per uur. Bij de vroegere versies – de zogenaamde A-spec versie – kon het echter zijn dat bij hoge snelheid (en G-krachten) het chassis tordeerde, en deuren spontaan open klapten. Toen Jaguar in 1960 Daimler kocht, begonnen zij meteen aan een B-spec versie met een beter chassis. In 1963 kwam er nog een C-spec versie, met extra luxe-zaken…

AW24 daimler 07

…maar, zoals Nico weet te vertellen, waren een boel van die zaken opties. De verwarming, de grote chromen bumpers, een hardtop maar ook ruitensproeiers, mistlampen en zelfs veiligheidsgordels waren een optie! In totaal zijn er 2.645 gebouwd. Bijzonder was het plastic (glasvezel) koetswerk van de auto. Dit was mede om de kosten te drukken, mocht de auto een flop worden.

AW24 daimler 06

Voor meer informatie: The Gallery Brummen