AW33 Volvo XC90

AW24 volvo play button

Allard Kalff gaat op stap met het nieuwe hoofdstuk van Volvo: de gloednieuwe XC90. Het is een belangrijke auto voor het merk, want deze auto laat de nieuwe visie van het merk zien. Ruim twaalf jaar geleden presenteerde Volvo de XC90. Vanaf dag 1 was het een groot succes en al die tijd is de auto nagenoeg ongewijzigd gebleven. De XC90 was niet alleen succesvol op de thuismarkt in Europa, maar ook waanzinnig populair in bijvoorbeeld Amerika, waar de XC90 goed was voor een kwart van de omzet van Volvo overzee.

AW24 volvo 07

Maar nu is het tijd voor een nieuwe! En de opdracht was pittig: een opvolger bouwen voor zo’n succesvol model. De oude bleef goed verkopen en dus was er geen haast. Ze wilden dan ook niet met zomaar een opvolger komen.  Nee, ze wilden meer… Deze XC90 is een nieuw startpunt voor héél Volvo! Allereerst op het gebied van design, van buiten en van binnen. Met deze auto zien we de nieuwe visie van het merk. Dat vieren ze met een nieuw logo, dat samen met de grille en de LED koplampen het nieuwe familiegezicht van Volvo vormt.

AW24 volvo 06

Naar eigen zeggen was het doel voor de XC90 met de buiten en binnen afmetingen een “surplus aan ruimte, licht en welzijn te verschaffen”. En dat is gelukt! Ook hier valt het nieuwe design op. Prachtige materialen… lederen stoelen, 7 stuks maar liefst. Alles ademt luxe en stijl. Schakelen doe je met een doorzichtige handgemaakte versnellingspook en de motor start je met een glimmende draaiknop. Ook nieuw is het iPad-achtige scherm, dat we vast en zeker in andere Volvo-modellen gaan terugzien.

AW24 volvo 03

Het touchscreen ruimt het interieur enorm op, want je bedient er heel veel functies van de auto mee. Daarnaast is het ook uitgerust met Apple CarPlay. Volvo is één van de eerste merken die dit systeem af-fabriek levert. Je sluit je iPhone aan en op het scherm zie je de vertrouwde iconen van je telefoon.

AW24 volvo 08

Volvo loopt al jaren voorop op het gebied van veiligheid, en ook nu zijn er wéér nieuwe systemen, zoals run-off road protection en intersection braking. Het eerste systeem voelt met sensoren aan dat de auto van de weg raakt, spant de gordels aan en klapt eventueel het rempedaal weg. Intersection braking merkt kruisend verkeer op, waarschuwt en remt als dat nodig is.

Volvo heeft een volledig nieuw platform ontwikkeld dat samen met een verbeterde staalconstructie van de veiligheidskooi zorgt voor minder vervorming bij een botsing. Daar zijn flinke stappen gezet. En dat terwijl de vórige XC90 nog door het Amerikaanse instituut voor verkeersveiligheid in 2014 als één van de veiligste auto’s op de markt werd gekozen. Dat zegt wat.

AW24 volvo 05

In 12 jaar is er motorisch ook veel veranderd. Volvo heeft nu een rits aan EIGEN nieuwe soepele viercilinder motoren met een bak aan vermogen geïntroduceerd. Allereerst is er de voorwiel aangedreven D4 diesel met de 190 pk. Daarboven de D5 die 225 pk uit dezelfde 2.0 liter viercilinder perst. De T5 is de enige benzineversie en levert 254 pk, en allemaal zijn ze gekoppeld aan de nieuwe 8 traps automaat.

Maar het gróótste motorennieuws heeft méér dan 400 pk… en is toch goed voor maar 7% bijtelling! Het is de T8 Twin Engine. Een Plug-in Hybride die elektrische aandrijving combineert met een twee liter benzinemotor. Ten tijde dat Allard met de auto reed, zou deze aandrijflijn goed zijn voor 14% bijtelling, maar vlák voor productie heeft Volvo een paar grote aanpassingen doorgevoerd. Hierdoor gaat de uitstoot van 64 gram per kilometer, omlaag naar 49 gram per kilometer. Daarmee is hij dus goed voor 7% bijtelling!

Het accupakket laad je op aan een laadpaal, stopcontact of tijdens het rijden met de benzinemotor. Waarom geen diesel zoals in de Volvo V60 vraag je je af? Nou dat is eigenlijk best logisch… De XC90 is over heel de wereld populair, en diesel niet. De 320 pk sterke benzinemotor drijft de voorwielen aan en laadt het accupakket op. De 87 pk sterke elektromotor drijft de achterwielen aan. Zo kan hij 40 kilometer volledig elektrisch rijden.

Toch is het niet bepaald een stakker. De auto met T8 Twin Engine gaat in 5,6 seconden van 0 naar 100. En als je rustig rijdt, kan je met 2,1 liter benzine zo’n 100 kilometer rijden!

AW24 volvo 04

Standaard kun je met deze rolknop kiezen uit drie rijprogramma’s, Comfort, Eco of Dynamic. De auto is voorzien van luchtvering en in elk rijprogramma wordt die vering aangepast. In de Comfort stand is de grote SUV echt comfortabel, in de Dynamic stand valt het op dat de auto van bijna 2000 kilo, soepeltjes door de bocht gaat. De hybride versie heeft nog meer rijstanden, zoals puur elektrisch of een hybridemodus om de accu’s te laden of te sparen voor later…

Het nieuwe en indrukwekkende hoofdstuk van Volvo is te koop vanaf net geen 68.000 euro. Dan rij je de diesel met D4 motor. Leasen kan vanaf 1049 euro. Ga je voor de plug-in hybride versie met 7% bijtelling, dan kan dat vanaf net geen 76.000 euro.

Voor meer informatie: Volvo XC90