AW35 Mazda2

AW28 Mazda 1 Play

Allard Kalff rijdt deze week met de Mazda2, het laatste hoofdstuk in de nieuwe weg die het merk is ingeslagen. De Japanners willen sterke en zuinige auto’s met heel veel rijplezier bouwen. Auto’s met een verleidelijk uiterlijk, gebouwd volgens een filosofie die niemand hen nadoet. Voorbeelden van die afwijkende aanpak zagen we al bij de CX-5, de nieuwe Mazda6 en ook bij de nieuwe Mazda3. En die eigenwijsheid loont, want de modellen winnen rijtest na rijtest en prijs na prijs.

AW28 Mazda 7,

Mazda bouwt zijn nieuwe generatie auto’s volgens zijn SKYACTIV filosofie. Dit houdt in dat de motor, versnellingsbak, chassis en carrosserie volledig opnieuw zijn bedacht en ontwikkeld. Met in het achterhoofd zuinigheid met rijplezier.

AW28 Mazda 5

De Mazda2 is voorzien van KODO design. Het geeft de auto een ranke en stoere look. Daardoor heeft deze net zo’n volwassen uitstraling als zijn grotere broers. Dit wordt nog eens versterkt door zijn lange motorkap en het naar achteren geschoven passagiersgedeelte.

AW28 Mazda 2

Het instapmodel heeft zaken als hill launch assist, een start-stop systeem en stuurwielbediening voor de audio. Maar de optielijst is bijna oneindig. Zo kan de Mazda2 worden uitgerust met allerlei dingen die niet als eerste bij je op komen als je aan een compacte auto denkt. Bijvoorbeeld LED koplampen, dodehoekdetectie, Lane Departure Warning, Smart City Brake Support en Head-up display.

AW28 Mazda 6

De full-option Skylease-uitvoering met 20 procent bijtelling is verkrijgbaar vanaf 19.000 euro. De vanafprijs van een 2 begint bij 14.500 euro. Hij is leverbaar met drie nieuwe 1,5 liter benzinemotoren, met 75, 90 of 115 pk. De eerste twee zijn bovendien schoon genoeg voor 20 procent bijtelling.

AW28 Mazda 3

Voor meer informatie: Mazda2