Renault Espace

Andreas Pol rijdt vandaag met de gloednieuwe Renault Espace. Die is totaal anders dan zijn voorganger(s). En om te zien hoe erg de auto is veranderd, gaan we even terug in de tijd…

espace07

Hierboven zie je de nieuwe Espace naast een late versie van de alleréérste generatie Renault Espace. De auto kwam in juli 1984 voor het eerst op de markt, en het was de eerste Europese MPV en de eerste zogenaamde monovolume. Een zelf in te delen auto, die uit één groot passagierscompartiment bestaat. Leuk feitje, dit exemplaar is te koop! Interesse? Voor 4.000 euro is hij de jouwe! Ga naar onze contactpagina en stuur ons een mailtje met jouw gegevens.

espace05

Renault dacht dat het een auto voor de nichemarkt zou zijn, maar niets was minder waar. De auto werd een verkoopsucces en vele merken volgden. De Espace werd door de jaren heen nóg groter en nog ruimer, tot aan de Grand Espace, die bijna vijf meter lang is. En deze nieuwe… is even lang! Toch is de markt voor giga-grote zevenzitters even bekoeld. Dat weerhield Renault er echter niet van om met deze nieuwe te komen. Met invloeden uit een ander segment, dat wel.

Want wat is nu populair? Cross-overs! Auto’s met veel ruimte, die er ook nog avontuurlijk uitzien. Noem het terreinauto’s, gekruist met stationwagons of MPV’s. En de nieuwe Espace maakt gretig gebruik van die trend. Hij heeft 16 centimeter meer bodemspeling, grotere wielen én z’n voor en achterwielen staan nog eens 16 centimeter verder uit elkaar dan de Grand Espace, voor meer ruimte binnenin. Het dak is dan wél weer een stukje lager. Hij ziet er daardoor niet alleen gestroomlijnder uit, hij ís het ook. Mede dankzij zijn gladde design én het feit dat hij 250 kilo lichter is dan z’n voorganger, is hij maar liefst 20% zuiniger.

espace08

Qua interieur doet de Espace zijn naam eer aan. Hij heeft standaard een panoramische voorruit die tot bijna boven de voorstoelen komt, en optioneel een glazen schuifdak voor nóg meer licht! Zo anders als de buitenkant, zo vernieuwend is de binnenkant. Is het niet door het vleugeldesign van de middenconsole, danwel door de pook, het grote iPad-achtige scherm of de head-up display. En de lichtaccenten die je in een vliegtuig vindt, zie je hier ook terug. Zo kun je je eigen zeven persoon privé-jet naar eigen smaak een kleur geven.

espace04

En dat naar eigen smaak samenstellen, gaat ook op voor de rijbeleving. Je kunt de Espace extréém comfortabel maken, waarbij zelfs de stoel gaat masseren, maar ook naar wens heel sportief en alles daar tussenin. En dat gaat verder dan alleen de gasrespons of de besturing. Ook de automaat, het motorgeluid, de klokken, de verlichting en zelfs de schókdemping verandert. Eén auto voor meerdere liefhebbers dus.

De Espace is dus zo geavanceerd als hij eruit ziet en het gaat nog verder, want hij is ook leverbaar met vierwielbestúring. We kennen het van eerdere Renaults en het is verder verbeterd. Het moet zorgen voor meer stabiliteit op snelheid. Dan sturen de wielen mee. Bij krappe bochten sturen ze juist tégen om zo de draaicirkel flink te verkorten.

De auto is 250 kilo lichter dan z’n voorganger, en daarom kom je met wat meer bescheiden motoren, met toch veel pk’s, alsnog aan een weelderig gevoel van vermogen als je achter het stuur zit. De motoren hebben altijd een inhoud van 1.6 liter en hebben 200 pk als het een benzineversie moet zijn of 130 of 160 pk als je voor een diesel kiest.

espace03

Ook déze is er met 7 stoelen. Als iedereen een beetje inschikt, en je de tweede rij naar voren zet, kun je het achterin ook nog prima uithouden. Leuk is ook het neerklappen. Hiervoor heeft Renault een slim systeem ingebouwd, met knoppen waar je vanuit de achterkant makkelijk bij kan. Een pluspunt bij zo’n grote auto! Je kunt per stoel de boel neerklappen, of alles in één keer. En dat kun je ook zittend achter het stuur doen.

espace09

Ook op het gebied van veiligheid heeft Renault een naam hoog te houden en hoewel de normen van de EURO NCAP Crashtest dit jaar zijn aangescherpt, hebben ze toch de maximale 5 sterren weten te behalen. Én hij heeft nu ook allerlei systemen om ongelukken juist te voorkómen. Onder de naam Multi-SENSE zijn al deze voorzienungen gecombineerd. Denk aan adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, dode hoek assistent, rijstrook waarschuwing als je per ongeluk over de lijnen van de weg gaat, grootlicht assistent, automatisch inpakeren, het 4Control-onderstel en meer.

Ook leuk feitje, voor de meest luxe versie haalt Renault een oude naam van stal: het Initiale Paris-label. Dat is overigens al beschikbaar voor de Clio, en nu dus ook voor de Espace. De Initiale Paris-versies van deze modellen bieden het hoogste niveau van afwerking, uitrusting en zelfs persoonlijke dienstverlening op maat!

De nieuwe Espace is er vanaf nét geen 43.000 euro voor de dieselversie met 130 pk. Met benzinemotor is hij er vanaf net geen 44.000. De  prijzen voor een Espace met Initiale Paris-uitrusting begint bij 50.490 euro.

Voor meer informatie: Renault Espace