Consumer Electronics Show 2018

AW21 CES 05

Begin januari staat Las Vegas in het teken van de Consumer Electronics Show, of te wel de CES, en is de stad afgeladen vol met journalisten die het laatste tech nieuws tot zich wil nemen. Van oudsher is dit een beurs waar vooral de grote elektronicaconcerns de nieuwste televisies, camera’s, computers en mobiele telefoons lieten zien, maar de laatste jaren zijn er ook veel autofabrikanten te vinden. De merken kiezen de CES in Las Vegas steeds vaker om nieuwe milieuvriendelijke- en vette studiemodellen te presenteren en om hun toekomstvisie te laten zien aan de wereld.

AW21 CES 07 Byton

Veel merken richten zich op elektrische modellen. Zo laat het Koreaanse Kia de Niro EV Concept zien, die in de toekomst de Soul EV moet gaan vervangen. De auto heeft in theorie een actieradius van 380 kilometer. De Fisker EMotion heeft met 783 pk iets meer paardenkrachten onder de motorkap en dit vermogen combineert hij met een koolstofvezel Hyundai waagt in Las Vegas een gokje met haar nieuwe waterstofauto: de Nexo. De auto is afgeladen met slimme technologie en kan functioneren als een energiecentrale. Maar er zijn ook nieuwe spelers op de markt. De Chinese start-up Byton komt met een elektrische SUV-concept die helemaal bediend kan worden met de drie schermen in de ‘cockpit’. Dit studiemodel is de opmaat voor twee productiemodellen die later gepresenteerd zullen worden.

AW21 CES 04 Lexus

Alle merken zetten groots in op autonoom rijden en denken mee over de toekomst van mobiliteit. Het Toyota Research Institute liet in Las Vegas een testvoertuig zien dat is gebaseerd op de Lexus LS 600hl. Onder de noemer Platform 3.0 zijn de engineurs bezig met het testen van sensoren die er voor moeten zorgen dat de bestuurder 360 graden zicht rondom de auto heeft en daarnaast zijn ze bezig om de sensoren zo elegant mogelijk in het design te verwerken.

AW21 CES 10 Toyota EPallette

Daarnaast laat Toyota de e-Palette waarmee ze de toekomst laten zien. Het gaat om een autonoom rijdende auto, maar zonder mogelijkheid om zelf te rijden. De auto’s worden onderdeel van de zogenaamde e-Palette Alliance waarbinnen connected en on demand oplossingen worden geboden. Zo kan de e-Palette worden ingericht als winkel, hotelkamer, etc. Waarschijnlijk zien we dit in 2020 op de weg. Nissan richt zich op het slimmer maken van auto’s door haar Brain-to-Vehicle techniek. De auto moet in de toekomst gaan voorspellen en detecteren. Nissan loopt hier al op vooruit.

Voor meer informatie:
Consumer Electronics Show
Byton
Fisker
Kia
Lexus
Nissan
Toyota