Ford Focus ST diesel en Focus 1.0 Ecoboost

De echte kenners zien het meteen: dit is een Ford Focus ST. We hebben er al eerder mee gereden. De auto is een geweldige entertainer met een waanzinnig onderstel en toch ook praktische bruikbaarheid. En déze heeft daar nog een toevoeging op. Dit is namelijk de nieuwe Focus ST diesel!

focus02

Tussen de mensen die van lekker sturen houden, zitten ook echte kilometervreters, en daarvoor is een benzine-auto wellicht niet de juiste keuze. Nou is het idee van een sportdiesel niet per se nieuw, want we kennen het ook van Volkswagen, SEAT en bijvoorbeeld Peugeot. Maar een Focus ST diesel schept verwachtingen, zeker omdat de benzineversie zo lekker is en Ford niet over één nacht ijs gaat.

De auto heeft een 2 liter dieselmotor met 185 pk en liefst 400 newton meter trekkracht. Daarbij is ie nog steeds schoon genoeg voor de lagere 20% bijtelling.

focus05

focus04

Ja, hij heeft de looks, die lekkere stoelen en het sportieve interieur, maar hij heeft óók de gretigheid en dynamiek van de benzine-ST… en met dié hoeveelheid lol, steekt ie met kop en schouders boven de concurrenten uit.

focus10

Zowel op motorisch vlak als op entertainmentgebied doet Ford het lekker de laatste tijd, want ook de wat minder bedeelde versies zijn recent vernieuwd en zijn beter gaan rijden. Één van de motorische paradepaardjes is de 1.0 Ecoboost, een 1 liter driecilinder benzinemotor die al 4 jaar achter elkaar Engine of the Year is geworden. Die motor is er met 100 of 125 pk, en ook goed voor 20% bijtelling. Nieuw is ook de 1.5 turbo met 150 pk én een nieuwe 1.5 diesel die maar liefst 19% zuiniger is dan de motor die hij vervangt.

focus18

Die snelle diesel en deze 1.0 Ecoboost hebben natuurlijk een ander karakter, maar ook veel overeenkomsten… die ook met de vernieuwingen op de Focus te maken hebben. Zo had de vorige generatie Focus best heel veel knoppen, en er waren mensen die daar wat paniekerig van werden vonden. Daar heeft Ford goed naar geluisterd. De knoppenzee heeft plaats gemaakt voor een groot touchscreen multimediascherm, waarmee nu alles te bedienen is.

En met alle adrenaline die door jouw lijf giert (al dan niet zakelijk rijdend), wil je wel je aandacht op de weg houden. Dat kán met het Sync2 multimediasysteem. Hiermee kan je jouw auto niet alleen koppelen aan je smartphone om zodoende muziek en apps te bedienen, maar kan je de auto ook koppelen aan… jezelf. Door middel van spraakbesturing kan je de auto allerlei opdrachten geven.

focus17

Daarnaast kan de auto ook voor jou parkeren. Dit is namelijk de eerste Ford die voorzien is van het loodrecht inparkeer systeem. En dat kan ie ook bij fileparkeren. Eventueel helpt de auto jou bij het wegrijden uit een krappe parkeerplaats.

En zo zit er meer technologie in, zoals adaptieve cruise control, active city stop (hij remt dus zelf bij een dreigende botsing), hij houd je binnen de lijnen van de weg,  waarschuwt bijvoorbeeld bij achteruitrijden voor kruisend verkeer en nog veel meer. En of je nu gaat voor een ultra zuinige 1.0 Ecoboost of de magistraal sportieve ST diesel – over die technologie kunnen ze allemaal beschikken.

focus09

De Ford Focus is er vanaf net geen 19.000 euro. De Focus ST diesel, die meteen nagenoeg full option is, staat in de prijslijst vanaf iets meer dan 40.000 euro.

Voor meer informatie:
Ford Focus
Ford Focus ST