Ford Mondeo

Dit alweer is de vijfde generatie Mondeo. De eerste generatie Mondeo, die de vlag overnam van de Ford Sierra in 1992, was zo indrukwekkend dat hij gelijk de “Auto van het Jaar verkiezing” won in 1994.

Deze vijfde generatie is een evolutie van het bestaande model, met hier en daar scherpe aanpassingen. De voorkant is gewoon imposant te noemen, de LED lichtunit’s zijn hoog geplaatst en dankzij de grote grille (die nu conform het nieuwe designtaal van Ford is) ziet jouw voorganger een grote walvishaai op zich af komen in zijn achteruitkijk spiegel.

zaw4mondeo2

Vanaf de A-stijl is het nog steeds herkenbaar als een Mondeo, maar dan dikker, in de goeie zin van het woord. Achter zou je bijna niet eens opvallen dat er hier iets veranderd is, maar als je echt goed kijk zie je dat de lijnen wat scherper zijn getekend, met iets minder rondingen in de hoeken van bijvoorbeeld de lichtunits (die nu ook voorzien zijn van leds).

zaw4mondeo3

De auto zit vol innovatieve systemen, die zowel voor extra veiligheid als comfort zorgen. Zoals meedraaiende, dynamische koplampen die voorzien zijn van ultra zuinige LED’s die de lichtopbrengst aanpassen aan de omstandigheden. Het Ford MY-Key systeem waarbij je een sleutel kan instellen met de beperkingen voor jonge bestuurders, en uiteraard het zeer uitgebreide Sync 2 systeem.

Behalve dat je uiteraard alle denkbare apparaten kan koppelen aan het systeem om hands free te bellen en muziek te luisteren, kan je vele handelingen bedienen met jouw stem, bijvoorbeeld climate control, radio instellingen, telefoon oproepen enzvoorts. Op die manier hoef je niet jouw ogen van de weg te halen. Want laten we eerlijk zijn, met al die apparaten in de auto’s van tegenwoordig, dwalen onze ogen wel af en toe de verkeerde kant op. En dan DAB, oftewel Digital audio broadcasting. Het is een digitale versie van de oude bekende FM radio, en dat vertaalt zich in een veel betere geluidskwaliteit. Kwaliteit dat wordt verstuurd naar 8 speakers, waaronder ook een sub-woofer.

zaw4mondeo1

Veiligheid is een van de pijlers waar deze auto op gebouwd is. Daardoor heeft de nieuwe Mondeo de 5 sterren behaald in de strenger geworden Euro N-Cap crashtest.  En meer dan 5 zijn er niet te behalen. Dit is de eerste Ford ter wereld die Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection aanbiedt. Het systeem scant de weg voor jou met camera en radar technologie en helpt een ongeluk te voorkomen, met zowel een andere auto als een voetganger, en indien nodig neemt hij de heft in eigen handen en remt de auto voor jou. En dit is ook de eerste Ford met een heel bijzondere gordel voor de achterpassagiers. Je ziet het niet, maar IN de veiligheidsgordel zit een airbag die opblaast bij een aanrijding.

zaw4mondeo5

Automatische parkeer hulpen zijn inmiddels bekend, maar Ford voegt er nog iets aan toe. De hulp assisteert niet alleen met inparkeren, maar ook met veilig wegrijden.  En eenmaal geparkeerd kan je alle ramen dicht doen met je sleutel, als je naderhand merkt dat er toch wat open is gebleven.

Het kan niet anders dan dat Ford veel aandacht heeft besteed aan de motoren gamma. In Nederland kan je met de beste auto komen, maar als de uitstoot getallen niet gunstig zijn, is het een verloren wedstrijd. Gelukkig zijn er maar liefst 11 uitvoeringen die in de 20% bijtellingscategorie vallen, waarvan eentje een Hybride, die ook voor het eerst op de prijslijst verschijnt.

zaw4mondeo7

De nieuwe Mondeo is te verkrijgen vanaf 28.895 euro voor de 1 liter Ecoboost en voor 1000 euro meer heb je de eerste diesel in de line-up. Zoals gemeld is er nu ook een Hybride Variant en zelfs een All wheel drive versie. En als klap op de vuurpijl is er nu ook een Vignale uitvoering te bestellen. Dit is een zeer luxe uitgevoerd variant die meer weg heeft van een limousine dan een gewone auto, en met bijbehorende service uiteraard.

Voor meer informatie:
Ford Mondeo