Mazda CX-3

Tom is in het altijd zonnige Spanje om te rijden met de nieuwste telg van het Japanse Mazda. Het is de nieuwe Mazda CX-3. En zoals de naam al zegt, is het het kleine broertje van de Mazda CX-5. Heeft hij alles in huis om in zijn eigen segment hoog te scoren?

CX3 2

De inmiddels meer dan twee jaar sterke groei van het merk geeft duidelijk aan hoe Mazda’s zuinige, opvallend mooie, sportief rijdende line-up bij ons Europeanen in de smaak valt, en dat geldt niet alleen voor de rij-eigenschappen. De vormgeving heeft een goede balans tussen rondingen en strakke lijnen, een emotionele weerspiegeling van de elementen van de natuur, een gespannen boog maar toch met rustgevende lijnen. Die designtaal, KODO design genoemd, debuteerde op de Mazda CX-5. Vervolgens kregen ook de Mazda6, Mazda3, Mazda2 en ook de aankomende Mazda MX-5 dit vloeiende sausje overgegoten… En nu dus de gloednieuwe CX-3.

CX3 3

Feit is wel dat de nieuwe Mazda CX-3 bekroond is met de Red Dot Design Award, een prijs voor hoogwaardige ontwerpkwaliteit. De internationale jury reikt deze prijs alleen uit aan projecten met een opvallend en onderscheidend design. Hij is er in vier uitrustingsniveau’s, en die zijn dan te combineren met twee verschillende benzine motoren en een diesel variant. En voor de zakelijke rijder zijn ze de 20% bijtellingscatagorie niet vergeten.

CX3 6

Dat doen zij zonder in te moeten leveren op prestaties. Waar alle andere merken het zoeken in dure technologie om zuinige prestaties te behalen, zoekt Mazda het juist in de bestaande technologie. Daarom ligt er een lekkere 2 liter benzinemotor met enorm veel vermogen onder de kap, die ook bereikbaar is zónder dat de motor hoog in de toeren moet blijven.

Ze hebben de techniek van de auto volledig binnenstebuiten gekeerd, alle onderdelen van de verbrandingsmotor, de transmissie en het onderstel opnieuw onder de loep genomen, en verbeterd. SkyAktiv noemen ze het. En het zorgt er voor dat het verbruik vergelijkbaar is met een hybride aandrijving, maar dan met veel betere rij-eigenschappen!

CX3 5

Minder gewicht in combinatie met slimme techniek, en beter aerodynamica maakt dat deze “crossover” stuurt als een trein. Op rails dus. En om van jou een nog betere coureur te maken is de CX-3 te voorzien van iActivsense. En dat is en hele lange lijst van digitale mannetjes hier ergens onder de dashboard die jouw leven, en die van andere weg gebruikers , een stuk veiliger maakt.

Ingebouwde sensoren en camera’s houden de omgeving in de gaten. En technologie zoals Blind Spot Monitoring helpt je aanrijdingen te vermijden als je van rijbaan wisselt of achteruitrijdt. Radar cruise control, Smart City Brake Support, Automatisch dimmend groot licht, adaptieve bocht verlichtingen, om maar een paar te noemen. Allemaal dingen die je verwacht op en veel duurdere auto.

CX3 4

Binnen heeft Mazda zijn klanten een upgrade gegeven van economy naar business class. Mooie materialen zijn hier aan de orde. De bedieningselementen geven geen verrassingen; je stapt in en alles is blindelings te vinden. Een geïntegreerd navigatiesysteem met bluetooth lijkt hier te zweven midden op het dashboard. Bediening kan via het touchscreen, met spraakherkenning, en via een draaiknop op de middentunnel. En om het helemaal compleet te maken zit er een heads up display voor je neus die alle noodzakelijk informatie projecteert. Kan je alles zien zonder je ogen van de weg af te halen.

CX3 7

De Mazda CX-3 is ook te verkrijgen met vierwielaandrijving, maar dan alleen in combinatie met de 150 pk benzine motor, maar zelfs met de lichtste motor variant en voorwielaandrijving mag hij 1200 kilo trekken. Hij staat vanaf nu in de showroom en hij is er vanaf net geen 21.000 euro.

Voor meer informatie: Mazda CX-3