Nico’s klassieker: AC Ace

Hij ziet er heel herkenbaar uit… en dat is niet zonder reden. Nico rijdt met de Engelse AC Ace, de voorloper van de bekendere AC “Shelby” Cobra.

acace05

De Ace van AC Cars werd van 1953 tot en met 1963 geproduceerd. De ontwerper, John Tojeiro, leende inspiratie bij de Ferrari Barchetta. En dat is te zien. Zeker in deze donkerrode kleur is een vergelijking met de Italiaanse raspaarden goed denkbaar.

acace03

De Ace zette AC Cars na de Tweede Wereldoorlog weer op de kaart. De eerste modellen hadden 2-liter motoren met zo’n 100 pk, gingen van 0 naar 100 km/u in 13 seconden en hadden een topsnelheid van 163 kilometer per uur. In 1956 kwam er een nieuwe motor die 120 pk leverde, waardoor hij 186 kilometer per uur kon en maar liefst 4 seconden sneller naar de honderd ging.

acace04

Van 1961 tot 1963 werden er enkele Aces gemaakt met een 2,6-liter zes-cilinder Ford motor. Deze auto’s met deze “Ken Rudd-motor” had 170 pk en haalden een topsnelheid van bijna 210 kilometer per uur.

acace01

Toen Bristol in 1961 stopte met het maken van hun zescilinder motor, kwam Carroll Shelby met het idee om een Ford V8 in de auto te leggen. Zodoende was in 1962 de AC Cobra geboren. In 1957 en 1958 werd er al met de Ace op Le Mans geracet, maar met Fords 289-motor was het de AC Cobra die de GT-klasse van Le Mans won in 1964. In die periode was ook de AC Cobra 427 in productie, op dat moment zelfs de snelste productieauto ter wereld.

acace06

Voor meer informatie:
The Gallery Brummen