Nico’s klassieker: BMW-Glas 3000 V8

Klassiekerexpert Nico Aaldering heeft dit keer een bijzondere BMW bij zich, die onder fans de “Glaserati” wordt genoemd. Waar komt die naam vandaan?

Het begon vroeg in de 19e eeuw met het bedrijf van Marcus Glas. Hij had een reparatiewerkplaats voor landbouwwerktuigen. Zijn zoon Andreas nam in 1883 de toko over, en veranderde de naam in “Andreas Glas, Reparaturwerkstätte für landwirtschaftliche Maschinen mit Dampfbetrieb”. Oftewel Andreas Glas, reparatiewerkplaats voor landbouwmachines die op stoomkracht werken. Vanaf 1905 produceerde hij zaaimachines. In hetzelfde jaar opende hij een vestiging in Dingolfing, waar de productie in 1908 naar toe verhuisde.

glas02

De zoon van Andreas, Hans genaamd, ging al vroeg in de leer bij zijn vader. Hij vertrok echter naar Amerika om daar een carriere op te bouwen. Na verschillende functies bij onder andere Ford, Bosch en motorfietsenmerk Indian had Hans rond 1930 had een behoorlijk kapitaal opgebouwd en veel technische kennis opgedaan. Hij verhuisde terug naar Duitsland. Vader Andreas had door de slechte economische tijden zijn fabriek moeten verkopen, maar Hans wist alle aandelen terug te kopen en loodste het bedrijf door de Tweede Wereldoorlog. In 1948 was het de grootste zaaimachineproducent in Europa. In 1949 werd het bedrijf een BV: Isaria Maschinenfabrik GmbH. In 1950 begonnen ze met productie van hun eigen scooters, een idee dat Hans in Italië had opgedaan. Deze werden verkocht als Isaria- of Goggo-scooters (Goggo was de bijnaam voor de kleinzoon van Hans).  In 1952 kwamen daar “dwergauto’s” bij, de Goggomobil. De economie trok weer aan, en in 1957 besloot Hans om grote auto’s te maken.

glas03

Na het succes van de 1700 GT-serie wilde Glas in 1964 een groter coupémodel ontwikkelen, waarbij in eerste instantie gedacht werd aan een zescilindermotor. Door twee cilinderblokken van de 1300 GT te gebruiken verkreeg men echter een cilinderinhoud van 2.600 cc, waardoor uiteindelijk werd gekozen voor een V8. De carrosserie van deze auto werd ontworpen door Pietro Frua. Hij bespaarde kosten door onderdelen van bestaande voertuigen in te bouwen, zoals de koplampen van een Setra-bus, raamslingers van een Mercedes 230 SL en portiersloten van een Porsche 911. De auto werd in september 1965 tijdens de IAA gepresenteerd. Vanwege de grote gelijkenis met de Maserati Quattroporte uit die tijd kreeg de Glas 2600 V8 de bijnaam “Glaserati”.

In 1966 werd het bedrijf overgenomen door zijn grote concurrent, BMW. Zodoende werden de auto’s rebadged. De Glas 1700 GT werd de BMW 1600 GT, en werd ook qua uiterlijk aangepast.  De Glas 2600 V8 kreeg een nieuwe drieliter V8-motor. Er werden nog 17 Glas 3000 V8’en verkocht, daarna kregen ze allemaal een BMW-badge.

glas04

De BMW-Glas 3000 V8 waar Nico mee rijdt is van het bouwjaar 1967. Zoals de naam al zegt is het een 3.0 liter (160 pk) uitvoering van de BMW-Glas waarvan er in totaal slechts 418 zijn gemaakt (inclusief de 17 zonder BMW-badge). Dit exemplaar is enkele jaren geleden compleet onder handen genomen, waarbij de carrosserie geheel is gerestaureerd. De Duitse auto heeft 92.500 km op de teller staan.

De firma Glas had sinds de productie van de eerste scooter een enorme groei meegemaakt. In ongeveer 15 jaar tijd via eenvoudige scooters en kleine tweetaktauto’s naar zeer zware, snelle en luxe sportmodellen. En dat terwijl Hans Glas aanvankelijk had getwijfeld of het kleine bedrijf de productie van de scooters wel aan kon. BMW had inmiddels juist behoefte aan extra productiecapaciteit en nam de firma Glas in november 1966 over voor 9,1 miljoen DM. Sommige Glas-modellen werden nog enkele jaren in productie gehouden. In 1969 liep de laatste Goggomobil van de band in Dingolfing. Vanaf dat moment werden hier uitsluitend nog BMW’s geproduceerd.

Voor meer informatie:
The Gallery Brummen