Nico’s klassieker: Crossley Silver Saloon

Nico Aaldering heeft ditmaal een bijzondere Crossley Silver Saloon 15.7.

Deze Britse auto uit 1930 heeft hij overgenomen van de familie De Vries uit Groningen. De heer de Vries vond deze auto in de jaren ’60 in Londen en de Crossley deed daar dienst als taxi. Het bleek dat de Crossley eigendom was geweest van King Edward VIII, oftewel de Hertog van Windsor. Een auto met blauw bloed in de brandstofleidingen dus.

cross05

Crossley Motors Ltd. was een Engelse fabriek van auto’s, vrachtwagens en autobussen in Gorton bij Manchester, later in Errwood Park te Stockport in Cheshire, die bestaan heeft van 1906 tot 1958. Het moederbedrijf, de oorspronkelijke motorenfabriek Crossley, bestond al in de negentiende eeuw en bouwde zijn eerste automobiel in 1904. Het bedrijf werd in 1988 onderdeel van Rolls-Royce plc. Uiteindelijk sloot het bedrijf als assemblagefabriek Crossley Works in 2009 definitief de deuren.

De autodivisie Crossley Motors Ltd. werd opgericht in 1906. In de loop der jaren werden grote aantallen voertuigen geproduceerd, zoals personenauto’s, vrachtauto’s (vooral voor de Britse krijgsmacht), autobussen en trolleybussen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bouwde Crossley Motors ongeveer 10.000 legervoertuigen. De fabriek verwierf in 1933 het recht de Streamline personenauto, een revolutionaire schepping van de excentrieke ontwerper Sir Charles Dennistoun Burney, te produceren. Helaas zijn er maar enkele van gebouwd.

cross04

De Crossley waarin we meerijden is niet bepaald een snelheidsmonster. De 2 liter zescilinder levert net zoveel vermogen als een gemiddelde stofzuiger tegenwoordig, maar we hebben het dan ook over 1930, de tijd dat het normaal was om een chassis met motor te pakken, waar vervolgens een ‘koets’ op werd gezet. Eigenlijk nog precies hoe het ging vóórdat de paarden voor de echte koets verdwenen.

cross02

Voor meer informatie:
The Gallery Brummen