Nico’s Klassieker: Dwergauto’s

Nico trekt niet één, maar twee bijzondere auto’s uit zijn collectie. Hij laat de geschiedenis van de dwergauto zien aan de hand van een vroeg exemplaar, de Heinkel Kabine, en een van de laatste exemplaren, de Glas Goggomobil.

AW11 Glas Goggomobil 4

De grens tussen auto en dwergauto is lastig te bepalen. Er worden verschillende maatstaven gebruikt. Zo zou een dwergauto minder dan 3 meter lang moeten zijn en mocht de cilinderinhoud niet groter dan 50cc zijn.

AW11 Glas Goggomobil 1

De vroegste dwergauto’s hadden vaak twee zitplaatsen (of minder) en drie wielen. Dit soort auto’s werd meestal uit bezuinigingsoverwegingen geboren in tijden van benzine- of materiaalschaarste. Een ander voordeel van een dwergauto is dat er weinig parkeerruimte nodig is. Vooral in het Europa van na de Tweede Wereldoorlog brak er een bloeitijd aan voor de dwergauto, omdat mensen behoefte hadden aan een betaalbaar transportmiddel met een dak boven het hoofd.

AW11 Glas Goggomobil 7

Een van de populairste dwergauto’s was de Glas Goggomobil. In 1955, het eerste jaar van productie, rolden er al 9000 exemplaren van productieband en werd hij in 36 landen verkocht. In totaal werden meer dan 284.000 exemplaren gemaakt.

AW11 Glas Goggomobil 6

Voor meer informatie:
Gallery Aaldering