Nico’s klassieker: Ferrari 308 GT4

Als je denkt aan Ferrari, dan denken de meeste mensen níet aan dit model en misschien is dat ook wel logisch: deze Ferrari 308 GT4 doet, ondanks zijn rode kleur, niet meteen denken aan een typische sportwagen van Ferrari. Sterker nog, hij begon zijn loopbaan ooit als Díno 308 GT4.

308_01

In 1973 kwam de Dino 308 GT4 op de markt, een vierpersoons auto met een 3-liter V8-motor die achterin ligt. In 1975 kwam daar de 208 GT4 bij, met een 2-liter V8-motor. Ze werden gebouwd door Ferrari maar, zoals de naam al aangeeft, verkocht onder de naam Dino. Ferrari stond vooral bekend om haar V12-modellen, dus voor de duidelijkheid gingen ze haar V6- en V8-modellen onder een andere naam verkopen. Dino verwijst naar de zoon van Enzo Ferrari. Hij was mede verantwoordelijk voor de destijds gloednieuwe aluminium V6-motoren. Toen hij vroegtijdig om het leven kwam, besloot Enzo Ferrari de V6- (en later dus ook V8-) modellen onder deze naam te verkopen, als eerbetoon aan zijn zoon.

308_03

Stiekem was de GT4 2+2 een belangrijk model voor Ferrari. Het was namelijk de allereerste Ferrari met een V8-motor achterin. In de jaren die volgde, werden deze modellen het meest verkocht. Net zoals de 458 Italia waar we inmiddels bij zijn aanbeland.

Ook was de GT4 de eerste Ferrari met een koetswerk getekend door Bertone, in plaats van de veel vaker voorkomende koetswerken van Pininfarina. Iets waar Pininfarina helemáál niet blij mee was. De GT4 2+2 was ook nog eens veel hoekiger dan zijn tweepersoons broertje, de beroemde en vloeiende Dino 246.

308_04

Sinds mei 1976 werden de 308 GT4 en 208 GT4 alsnog verkocht onder de merknaam Ferrari. Er werden er 2826 verkocht, tot hij in 1980 vervangen werd door de Ferrari Mondial.

308_07

Voor meer informatie:
The Gallery Brummen