Nico’s klassieker: Triumph TR4’s

Nico duikt in de wereld van klassiekerrally’s, met twee Britse Triumph TR4’s. Een standaard versie en een voor klassieker rally’s geprepareerde uitvoering. Nico neemt ons mee voor een ritje met de twee.

TR4 0

Triumph werd in 1897 opgericht door Siegfried Bettmann en Moritz Schulte. Zij maakten toen fietsen te Coventry in het toenmalige Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland. Sinds 1984 worden er geen auto’s meer gemaakt van het merk Triumph.

TR4 4

TR staat voor Triumph Roadster, en zoals de naam al doet vermoeden is de TR4 het vierde model in de reeks. Hij werd gebouwd van 1961 tot en met 1965. Het was eigenlijk een doorontwikkeling van zijn voorganger, maar dan wel met een gloednieuwe carrosserie, een grotere motor en veel meer comfort dan zijn voorganger. In totaal zijn er zo’n 40.253 TR4’s geproduceerd.

TR4 3

De TR4 is natuurlijk goed geschikt voor klassiekerritjes. Hij is lekker sportief, zowel qua uiterlijk als beleving. Maar er zijn altijd mensen die wat meer willen. De zilveren TR4 waar Nico mee rijdt is geprepareerd voor (klassieker)rally’s.

TR4 2

De motor is iets opgevoerd. De standaard 2,2-liter viercilinder-in-lijn motor leverde zo’n 105 pk, maar opgevoerde motoren kunnen meer dan 200 pk uit die 2,2 liter halen! Verder zijn er allerlei zwaardere onderdelen vervangen door lichtere onderdelen. Of, als ze toch weinig nut hadden, zelfs helemaal weggelaten.

TR4 5

En er is nog veel meer aangepast, van belangrijke onderdelen tot apparatuur voor tijdens het rallyrijden. Wat allemaal? Dat vertelt Nico ons uitvoerig…

TR4 6

Voor meer informatie: The Gallery Brummen