Populaire brandstoffen onder occasions bij Gaspedaal.nl

De afgelopen wekengingen we uitgebreid in op occasions. Wat zijn de meest gezochte modellen en wat zijn de meest gezochte opties? En wat zijn de meest populaire kleuren? Hiervoor gingen we naar Gaspedaal.nl, een populaire zoeksite. Zij hebben een aanbod van meer dan 300.000 auto’s, ook van particulieren, en via hen zoek je meteen op 15 autowebsites tegelijk… Als geen ander weet  Gaspedaal.nl dus waar Nederland naar zoekt! En deze keer willen we de ins en outs weten op het gebied van brandstoffen. Welke soorten brandstofmotoren zijn populair? En hoe gaat het met hybrides en elektrische auto’s?

gasstof5

Kelly Ratering is één van de mensen achter de deze populaire site, en ziet dagelijks de ins en outs van Gaspedaal.nl. Zij legt uit: “Als iemand een tweedehands auto zoekt, dan zijn de eerste zoek criteria die mensen invullen meestal voor de hand liggend, bijvoorbeeld merk en model. Meestal is dat afhankelijk van het persoonlijke voorkeur en de gezinssamenstelling. Dat weten de meeste mensen wel, maar dan komt de vraag: op welke soort brandstof ga ik rijden?”

gasstof2

Er zijn twee factoren die bepalen waar mensen in eerste instantie op gaan zoeken. Hoeveel kilometer rijden ze per jaar? En wat doet de wetgeving? Oftewel, hoeveel belasting moet ik betalen?

gasstof0

Interessant is te zien dat er sinds 2012 twee keer zoveel op diesel auto’s wordt gezocht. Dat heeft te maken met het feit dat er heel veel diesel auto’s vrijkomen van hun eerste eigenaar. In voorgaande jaren werden enorme subsidies gegeven voor diesel auto’s die erg zuinig waren, en werden ze dan ook massaal gekocht. Zeg maar een groene investering vanuit de regering. En omdat er nu een groot aanbod is, zijn de prijzen van tweedehands diesel auto’s lager komen te liggen. En dus zijn ze nu interessanter geworden voor een tweede eigenaar, ondanks het hogere wegenbelasting dat daar op betaald moet worden.

Op benzine-zoekopdrachten zien we dezelfde trend… maar dan andersom. Dat zou te verklaren zijn mede door het hoge aanbod van diesels, en ook het verhogen van de benzineprijzen de laatste jaren. Mensen verschuiven dus van benzine naar diesel.

gasstof4

Op LPG zoekt bijna niemand meer: maar 1,27 % van de mensen. En dat komt omdat de aanbod van tweedehands auto’s op LPG G3 steeds minder wordt – er komen simpelweg minder LPG auto’s erbij dan dat er verdwijnen. En omdat als iemand zo’n installatie achteraf in zijn auto heeft laten bouwen, hij er meestal veel kilometers op de teller heeft staan als de auto op de tweedehands markt gaat. En een tweedehands auto met een hoge kilometerstand blijft onaantrekkelijk.

En dan de hybrides…. Verrassend genoeg is het percentage zoekers bijna gelijk gebleven in de laatste 4 jaar, namelijk 0,5 % Je zou denken dat mensen massaal hybride zouden willen rijden vanwege het gunstige verbruik. Hier zijn meerdere reden voor. Ten eerst: bijna alle hybride auto’s vertrekken naar het buitenlands markt. Veelal naar Polen en Rusland. Door het lage brandstof prijs daar zijn ze nog goedkoper te rijden dan een diesel auto. Dus weinig aanbod op het tweedehands markt. Ten tweede: je kan als tweede eigenaar niet genieten van de bpm korting op een hybride auto. Dus hij is fiscaal onaantrekkelijk. En mensen zijn nog een beetje huiverig voor een tweedehands accu pakket. Hoe goed zijn de accu’s nog? De boel vervangen is een dure grap.

gasstof7

Op een electrische auto wordt bijna niet gezocht, maar 0,7 %. Hoewel we daar wel een stijgende lijn in zien. En dat is waarschijnlijk te danken aan één merk auto: de Tesla. Het zoekvolume op Tesla is namelijk sinds 2012 verhonderdvoudigd. Daar zie je veel nieuwe van rond rijden, maar tweedehands zijn ze bijna niet te vinden… nog niet. Maar dan speelt dezelfde onzekerheid over het accu pakket en het mislopen van een subsidie vanuit de staats kas.

Milieu speelt een rol in ieders hoofd, maar uiteindelijk bepaald de portemonnee wat er gekocht wordt.

Voor meer informatie: Gaspedaal.nl