Populaire occassions bij Gaspedaal.nl

Vroeger ging je nog wel eens zómaar naar een autobedrijf om te kijken welke gebruikte auto’s die had staan. Of je bladerde een krantje door. Tegenwoordig gebeurt dat oriënteren bijna volledig op internet. Een veel bezochte daarvoor site is Gaspedaal.nl, want die hebben een aanbod van meer dan 300.000 auto’s – ook van particulieren – en via hen zoek je meteen op 15 autowebsites tegelijk! Als geen ander weet Gaspedaal.nl dus waar Nederland naar zoekt!

gas10

Kelly Ratering is één van de mensen achter de deze populaire site, en ziet dagelijks de ins en outs van Gaspedaal.nl. De Nederlander zoekt het méést naar een Volkswagen. Maar liefst 20% meer dan naar de nummer 2, Audi. De Golf, Pasat en Polo staan allemaal in de top 10 van meest gezochte modellen. Een mooie score voor Volkswagen dus. Da’s misschien niet heel verrassend, want die worden nieuw ook het meest verkocht, maar daarna wordt het best interessant.

Het meest gezochte model is een Golf. De één na meest gezochte model is een BMW 3 serie en daarna een Audi A4. Dán een Opel Astra en daarna alweer een Audi A3. Je ziet dus dat vooral luxe merken gewild zijn… en dat houdt hun prijs dus hoog. Zijn die modellen dan ook het meest verkocht? Nee, BMW komt pas op de negende plek als eerste luxe merk, terwijl deze op plek 5 staat op basis van zoekopdrachten. Terwijl Audi op basis van verkopen niet eens in de top 10 staat! Het merendeel zoékt dus wel op luxe modellen, maar koopt iets anders, misschien iets goedkopers of verstandigers. Dan maar wat minder luxe.

gas03

Sommige merken blijven juist heel stabiel en dan moet je denken aan Volvo, Renault, Toyota en Ford. En dat zie je ook terug in de constante verkopen van die merken. Sommige merken worden ineens heel populair worden, natuurlijk door modellen die ineens op occasionmarkt komen, leuke hippe modellen? Zo wordt er sinds 2014 62% meer naar Alfa Romeo’s gezocht, dankzij de komst van de Mito en Guilietta, Citroen kent een stijging van 42%, mede dankzij bijvoorbeeld de Citroen DS3.

Dus je ziet dat bepaalde nieuwe modellen bij sommige merken heel veel invloed kunnen hebben, terwijl naar andere merken en hun modellen altijd in even grote mate gezocht wordt.

En als we dan een auto zoeken, wat vinden we dan het meest belangrijk? Brandstof, kleur, bouwjaar en kilometerstand zijn natuurlijk erg belangrijk. De meest gezochte optie is een airco, daarna zoeken we het meest op navigatie en cruise control. En daar zie je ook weer opvallende verschuivingen, want uiterlijkheden als lichtmetalen wielen en lederen bekleding worden steeds minder belangrijk, terwijl navigatie, zeker de laatste tijd, enorm veel gezocht wordt. Tip dus als je een nieuwe of gebruikte auto koopt, zorg dat er navigatie en airco op zit, waar daar zoeken mensen het meeste naar.

gas07

Dan de verkoop van je occasion. Waar moet je allemaal op letten wanneer je je auto verkoopt? Kelly geeft ons een aantal goede tips:

gas09

– Zorg ervoor dat de auto schoon is! Misschien overbodig, maar je ziet vaak genoeg vuile occasions met een met stof overgoten interieur. Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Vieze auto betekent misschien ook wel slecht onderhoud? Als het mensen niet meteen bevalt, klikken ze weg en komen ze niet meer terug. Dus, een schoonmaakbeurt doet wonderen!

gas06

– Foto tips! Zorg voor een schone locatie met rustige achtergrond. Let op de belichting en de stand van de zon. Tegenwoordig maken steeds meer mensen foto’s met hun mobiel. Dat kan prima, maar houdt je toestel dan horizontaal. Niet alleen past een auto daar beter op, maar de websites zijn daar ook op gemaakt. Als je de auto met een verticale foto plaatst, ziet het er niet mooi uit, zie je weinig en levert het dus ook weinig resultaat op. Fotografeer ook diverse hoeken, het interieur, maar ook schades!

gas02

– En dat leidt ons tot de advertentie: Wees eerlijk! Hoe meer iemand vertelt, hoe meer je weet. Als hij eerlijk is over mankementen, zegt het ook meer over de rest van de auto. Let op je taalgebruik en spelling. Gebruik geen “gave kar” en dergelijke. Klinkt raar, maar lees de tekst even goed na voordat je op plaatsen drukt. Als advertenties slordig zijn, zegt dat ook vaak veel over de gebruiker, en dus reageren mensen minder snel. Wees volledig, zorg ervoor dat er bijna geen vragen meer mogelijk zijn.

– En ook handig: wees bereikbaar. Als je auto online staat, zorg dan ook dat je reageert op geïnteresseerden. Ook al wil je graag dat mensen bellen, houd je email in de gaten, want veel mensen hebben bel-angst. Aan de andere kant weet je als koper met een belletje vaak meteen weet of iets interessant voor je is. E-mail is toch trager. En let ook op waar je hem plaatst. Marktplaats? Speurders? Niet alle sites hebben een even groot bereik of hebben dezelfde kosten voor een advertentie. Maar met 15 websites in hun zoekmachine is de kans groot dat hij óók op Gaspedaal.nl terecht komt!

Voor meer informatie: Gaspedaal.nl