Range Rover

En last but not least, deze oer-Range Rover. Misschien niet zo heel zeldzaam, maar zonder meer een Brits icoon. Het oermodel van deze luxe-4×4 is ruim een kwart eeuw bijna ongewijzigd door het leven gegaan. Hij werd geïntroduceerd in 1970 en de productie stopte in 1996. Nico laat ons de eerste én één van de laatst geproduceerde zien en vertelt ons waarom de auto nog steeds uitermate populair is.

aw34rr03

Vanaf het eerste ontwerp is de Range Rover een van de meest luxueuze auto’s geweest, hoewel terreincapaciteiten altijd voorop hebben gestaan. Het voertuig bleek niet alleen zeer populair in het Verenigd Koninkrijk maar in de hele wereld. Enthousiasten kennen dit model (het originele model) nu als de Range Rover Classic, de tweede generatie als de P38A en de huidige generatie is bekend als de L322 of gewoonweg “de nieuwe Range Rover”.

aw34rr02

De Range Rover was gebouwd op een laddertype-chassis, net als de toenmalige Series Land Rover, maar maakte gebruik van spiraalveren in plaats van bladveren, had permanente vierwielaandrijving, had rondom schijfremmen en werd aangedreven door een aluminium Rover V8-motor met 3528 cc (3947 cc in latere varianten).

aw34rr04

De eerste Range Rover was voorzien van een 135 pk (101 kW) versie van een Rover V8 benzine motor. Deze 3.5 liter (3528 cc)-motor is later vervangen door een 3.9 liter (3947 cc) rond 1990 en een 4.2 liter (4197 cc) rond 1992. Tot en met 1988 waren deze motoren voorzien van een carburateur, daarna van een elektronische injectie.

aw34rr05

Vanaf 1986 waren er dieselmotoren beschikbaar. Eerst een 2.4 liter (2393 cc) I4 VM diesel, en later de 2.5 liter (2499 cc) in 1989. Vanaf 1992 kon gekozen worden voor een 200Tdi-turbodiesel in 1992, opgevolgd door een 300Tdi in 1994.

aw34rr07

Voor meer informatie:
The Gallery Brummen