Renault Mégane estate en Talisman estate

Eerder dit jaar reden Andreas en Tom al met de nieuwe Mégane en Talisman. Het wachten was echter op de versies die het in heel Nederland in het algemeen, en dan zeker op de zakelijke markt, het extra goed doen: de Estates. Allard rijdt met allebei de modellen.

Onder leiding van de Nederlandse design-chef Laurens van den Acker timmert Renault goed aan de weg. Zo hebben we inmiddels de (compacte) suv’s de Captur en Kadjar, de compleet nieuwe Twingo, Clio en Espace, en nu ook de nieuwe Talisman en Mégane. Allemaal met het nieuwe familiegezicht van Renault, maar bij de Mégane en Talisman is er voor een iets zakelijker design gekozen, met de typerende LED dagrijverlichting en de langwerpige achterlichten.

restate05

De Talisman Estate is ruim anderhalve centimeter langer dan de sedan en is twee millimeter hoger. Gooi je de achterbanken plat dan ontstaat er een vlakke laadvloer met een tildrempel van slechts 57 centimeter en past er bijna 1.700 liter bagage in.

Binnenin voel je pas echt alsof je in de Business-class zit. Met fijne stoelen, sfeerverlichting en een groot tablet op de middenconsole. Dit touchscreen scherm is het controlecentrum van het R-Link 2.0 multimediasysteem. Hiermee bedien je niet alleen de radio en navigatie, maar kan je ook instellingen aan de auto zelf wijzigen.

Andere opties zijn vierwielbesturing voor extra stabiliteit, massagestoelen en een multi-sense systeem voor verschillende standen in demping en vering. Qua aandrijving zijn er benzinemotoren met 150 en 200 pk, en diesels met 110, 130 en 160 pk. Het topmodel is de Initiale Paris, die nog eens extra gevuld is met zaken als een BOSE Surround audiosysteem, extra grote lichtmetalen wielen en meer.

restate07

Dan de Mégane. De vorige Mégane, en dan met name de Estate, was mede door zijn gunstige bijtelling zakelijk een succes, en de nieuwe moet minimaal net zo succesvol worden. Hij is ruimer maar ook zuiniger, en daardoor zelfs 2.400 euro goedkoper! Ook hier zeeën van ruimte, met de achterbanken naar beneden is er meer dan 1.500 liter bagageruimte voor handen.

Hij neemt veel (zakelijke) snufjes van zijn grote broer over. Naast de grote touchscreen op de middenconsole en de 4control vierwielbesturing, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Heads-up Display, een waslijst aan rijhulpsystemen en zelfs Launch Control.

Qua motoren varieert het van 100 tot 130 pk. Net als bij de hatchback heeft Renault ook een 205 pk sterk sportief model: de Mégane Estate GT. Wil je wel de sportieve looks maar een zuinigere motor, dan is er ook de GT-Line.

restate02

De Estates van Renault kosten ongeveer duizend euro meer dan hun sedan- en hatchbackvarianten. Zo is de Renault Mégane Estate verkrijgbaar vanaf 21.290 euro en de Renault Talisman Estate is er vanaf 31.790 euro.

Beide stations zijn in 2016 nog verkrijgbaar met 21 procent bijtelling. Liefhebber van kamperen? Achter beide auto’s kan een flinke caravan, tot wel 1.850 kilogram (afhankelijk van je gekozen motorisering).

Voor meer informatie:
Renault Talisman Estate
Renault Mégane Estate