Renault Sport

De Formule 1, de koningsklasse van de autosport, zal door de nieuwe regels spannender zijn dan de voorgaande jaren. Allard Kalff is in Londen bij de presentatie van het Renault F1-team en praat onder andere met coureur Nico Hülkenberg over het design van de nieuwe auto en de kansen van het roemruchte merk in het nieuwe seizoen.

AW26 - Renault F1-3

De reden voor Renault om actief te zijn in de Formule 1, is uiteindelijk het verkopen van meer straatauto’s. Maar is de stap van een megasnelle Formule 1-auto, naar de snelle RS-straatmodellen niet te groot? Allard zoekt het uit en rijdt met de Renault Clio RS Trophy. Deze supersnelle hatchback heeft maar liefst 220 pk onder de motorkap en dat is natuurlijk een schijntje vergeleken bij zijn stoere grote broer die er zo’n 950 heeft, maar het is meer dan genoeg! Sterker nog; de Clio heeft de meeste pk’s van al z’n concurrenten. De 0 tot 100 kilometer per uur sprint doet de auto in slechts 6,6 seconden!

AW26 - Renault F1-4

Alles aan de auto ademt racen. In de mistlampen herken je de zwart-witgeblokte finishvlag. De spoilers, randjes en diffusers zijn allemaal ontwikkeld met autosport in het achterhoofd. Binnen in de auto zit je in mooi afgewerkte sportstoelen en op het scherm kun je alle relevante race-informatie zoals, rondetijden, temperaturen en g-krachten aflezen en op een usb-stick zetten om thuis nog eens rustig te analyseren.

AW26 - Renault F1-2

Een Formule 1-auto zal je een slordige 10 miljoen euro kosten, exclusief de ontwikkelingskosten die je al in de jaren daarvoor hebt moeten investeren en dan heb je alsnog een enorm team aan technici nodig om de auto uberhaupt te kunnen rijden. Voor een fractie van de prijs rijd je een Renault Clio RS, die te koop is vanaf 30.290 euro. De snellere Trophy-versie kost je iets meer en is er vanaf 33.990 euro.

Voor meer informatie:
Renault Clio RS
Renault Formule 1