Ribank Mazda MaX5-cup

De Ribank Mazda MaX5-cup is geen onbekend terrein voor ons. Jaarlijks weer staan we ons te vergapen aan het volle veld met compacte roadsters… Wat maakt dat racen nou zo leuk?

max5 02

Maar we doen even een stapje terug. We zijn namelijk op Circuit Park Zandvoort, voor de Pinksterraces. De hele dag staat gevuld met lekkere raceklassen, zoals de compacte Kia Lotos race, de Historic Monoposto Racing serie en als hoogtepunt de Competition102 GT4 European Series. Waarin dikke GT-racers rijden, met aantrekkelijke namen als BMW, Chevrolet, Lotus en Aston Martin. Serieus geweld, maar ook op een serieus budget.

max5 010

En zo komen we weer bij de Mazda MX-5, die van nature al een heerlijk rijdende roadster is. Door zijn lichtheid en balans is het ook op het circuit een genot om mee te racen, en in combinatie met gewichtbesparende maatregelen wordt het alleen maar leuker! En de occasions worden steeds bereikbaarder, dus… Waarom een auto voor erbij, als je ook een race-auto voor erbij kan nemen? En dat hebben meer mensen door… Sterker nog, met de MX-5 wordt over de hele wereld geracet.

max5 08Daarvoor moet de auto wel aangepast worden. Als basis dient altijd een MX-5 van de eerste generatie te zijn. Eentje met klap-koplampen, beter bekend als de NA. Deze moet ook altijd de 1.6-liter motor aan boord hebben. Dezelfde auto’s met dezelfde motoren en nagenoeg dezelfde ingredienten…

max5 04

De auto’s mogen een minmale gewicht hebben van 960 kilo, alles daaronder wordt besrtaft door middel van extra lood aan boord. De motoren mogen maximaal 130 pk leveren, en dankzij deze regels wordt het allemaal betaalbaar… én competitief! Het komt dus echt aan op de coureurs en de afstelling van de auto om het verschil te maken. Hoe dan ook, je bent verzekerd van close racing met vele onderlinge gevechten .

max5 05

We rijden mee met 17-jarig racetalent Jim van den Heuvel. Jim komt uit een rallyfamilie, en is nu ingestroomd in het KNAF Talent First trainingsprogramma voor talenten. Nu krijgt hij de kans van Mazda om mee te racen in de Max5 cup. Hoe oud was hij toen hij begon met racen, en hoe kreeg hij het virus te pakken? We vragen het hem.

max5 06

Overigens is het uitpuilende veld niet altijd zo uitpuilend geweest. Toen de klasse in 2008 debuteerde, stonden er nog geen tien auto’s aan de start. De jaren erna groeide de interesse en dus ook het veld… dat inmiddels 45 auto’s beslaat! En dat is het aantal rijdende deelnemers. Er zijn namelijk al 74 startnummers weggegeven, maar een aantal daarvan zijn nog in opbouw. Maar het geeft des te meer aan hoe groot de interesse is!

max5 07

De Ribank Mazda MaX5 Cup heeft per seizoen diverse sprintraces en een of twee endurance races. Een sprintracedag start in het algemeen met twee keer 30 minuten training in de ochtend, gevolgd door twee sprintraces van 12 ronden in de middag. Op endurance racedagen wisselen meestal meerdere coureurs per wagen elkaar af, of er wordt in koppels gereden. Hierbij wordt de transponder (tijdwaarneming) na bepaalde, binnen een kader vastgestelde – tijd overgezet op de MaX van het team-maatje die de rest van de tijd zal uitrijden.

max5 011

Betaalbaar raceplezier wordt vooral mogelijk gemaakt door de twee grootste sponsoren van de Cup: Ribank (onderdeel van Credit Agricole) en Mazda Motor Nederland. Zij maken het onder meer mogelijk dat de cup een keer per jaar op een groot evenement kan rijden (zoals de Pinksterraces op Zandvoort) en er elke race een prachtige hospitality-tent staat inclusief catering, wat de sfeer natuurlijk alleen maar ten goede komt. Daarnaast zijn er nog enkele sub-sponsoren als IL Motorsport, Toyo, K&N, Mazda E-shop en Gaz.

Voor meer informatie:

Mazda Nederland
Ribank
Ribank Mazda MaX5 cup op DNRT.nl
Knac Nationale Autosport Federatie