Suzuki Baleno

In het voorjaar van 2016 komt de nieuwe Suzuki Baleno naar ons land. De auto is vijftien centimeter langer dan de Swift en biedt de meeste ruimte in zijn klasse. Zijn gewicht is echter fors lager dan de Swift en dat maakt hem de lichtste in zijn klasse. Dankzij dat lage gewicht, zijn goede aerodynamica (hij is de meest gestroomlijnde Suzuki ooit) en zijn zuinige motoren, is hij bovendien de schoonste in zijn klasse.

balo7

Suzuki heeft de nieuwe Baleno op een hagelnieuw hightech lichtgewicht platform neergezet. Daarbij staan de voor- en achterwielen ver uit elkaar, waardoor er binnenin de ruimte van een C-segment auto wordt gecreëerd (terwijl de Baleno in lengte niet eens de grootste B-segment auto is). Ook de bagageruimte is met 355 liter de grootste in zijn klasse.

balo3

Lichtgewicht is één van de speerpunten van Suzuki om een laag verbruik te genereren, maar ook met zuinige motoren gaat de uitstoot flink omlaag. Suzuki heeft, vooral in Japan, veel ervaring met kleine motoren. Daarin zitten bijvoorbeeld al dubbele (directe) injectie, turbotechniek en hybride hulp.

balo2

Al die techniek wordt nu verenigd in de motoren voor de nieuwe Baleno. Zo is er de 1.0 Boosterjet, een 112 pk sterke driecilinder benzinemotor. Daarnaast krijgt de 90 pk sterke 1.2 viercilinder, die we van de Swift kennen, nu Smart Hybrid techniek.

balo5

Remenergie die normaal verloren gaat, wordt opgeslagen in een kleine Lithium Ion accu onder de bestuurdersstoel en die accu voedt de elektrische systemen van de auto. Zo hoeft de dynamo minder te werken. Daarnaast kent de auto ISG; integrated starter generator. Hiermee start de auto soepel (in samenwerking met het stop-start systeem), maar hij kan de brandstofmotor ook ondersteunen tijdens het rijden en accelereren. Het gehele systeem brengt de Co2-uitstoot tot 93 gram per kilometer en voegt slechts 6 kilo aan het totaalgewicht toe. Deze uitstoot maakt de Baleno de schoonste, niet full-hybrid, in deze klasse.

balo4

De prijzen van de Suzuki Baleno zijn nog niet bekend, maar wel weten we dat aan alle motoren een automaat koppelen valt.