Toyota Auris TS hybrid

In maart van dit jaar werd de nieuwe Toyota Auris voor het eerst onthuld bij de Geneva Motor Show. Met zijn hybride techniek is dit een belangrijke model voor Nederland – vanwege onze strenge bijtelling op zakelijk auto’s. Maar een auto moet méér dan alleen maar gunstig in de bijtelling zijn…

auris02

Misschien was het niet echt nodig, maar toch hebben de ontwerpers van Toyota de Auris een verjongingskuur gegeven. Qua uiterlijk steekt de auto in het nieuw. Aan de voorkant zien we nu een zwevend logo doordat de grill veranderd is, en onderaan beslaat de luchthapper nu de hele breedte van de auto, waardoor hij er veel gespierder uitziet. De koplampen zijn gemaakt van LEDs en zijn voorzien van geïntegreerde dag-rijverlichting.

Aan de achterkant zien we een nieuwe bumper en ook de achterlicht units zijn vernieuwd. En er is een nieuwe hybride logo. Reken maar dat de meeste Aurissen die verkocht zullen worden, dit logo opgeplakt hebben.

auris03

En niet zonder reden. De Belastingdienst blijft de regels aanscherpen en dus zullen fabrikanten met slimme oplossingen moeten blijven komen. Zo ook Toyota. De nieuwe Auris hybride is maar liefst 5 gram co2 per kilometer afgevallen en daardoor valt hij weer ruimschoots binnen de 14% bijtellingscategorie. In die categorie vinden we overigens maar twee stationwagons: de benzine-uitvoering van de Auris en de Peugeot 308SW met dieselmotor.

Er zijn echter nog meer nieuwe motoren om uit te kiezen. Zo is er een hagelnieuwe 1.2 turbo met 116 pk en een 1.6 turbodiesel met 112 pk. In totaal kun je nu dus kiezen uit 5 verschillende krachtbronnen.

auris08

Binnenin zie je ook subtiele aanpassingen, wat het geheel volwassener maakt. Door de designveranderingen ziet het er sportiever uit, en de zachtere materialen geven een luxer gevoel. Ook zijn er nieuwe ventilatieroosters en geen draaiknoppen op de climate control meer, maar drukknoppen.

auris05

Bij Toyota praten ze niet meer over een radio – het is een entertainment system. Uiteraard kan je hem koppelen aan je telefoon om handsfree te bellen en muziek te streamen, maar ook Google Streetview behoort tot de mogelijkheden en met de beschikbare apps blijft je op de hoogte van de weersverwachting, brandstofprijzen en ontvang je informatie over beschikbare parkeerplaatsen. Het systeem werkt even eenvoudig als een smartphone, maar dan in een comfortabele auto.

auris06

Ook zit de auto vol nieuwe veiligheidssystemen. Toyota Safety Sense heet het. Toyota‘s aanpak wat actieve veiligheid betreft. De auto herbergt vele sensoren om jouw als bestuurder actief te helpen. Denk aan lane departure warning, groot licht assistent dat jouw licht opbrengst aanpast aan de situatie, en ook verkeersbord herkenning.

En ook aan boord van Allard’s testauto: PCS, oftewel Pre Collision Sysytem. Een laserradar in combinatie met een camera scant de weg voor jou, en als al die informatie berekent dat er een ongeluk dreigt, dan krijg je een waarschuwing. Reageer je dan nog niet, dan remt de auto zelf.

auris01

Natuurlijk is de Auris, naast de ruime Touring Sports variant, er ook als “gewone” hatchback. Die is er vanaf 18.950 euro. De Auris Touring Sports is er vanaf 20.250 euro.

De hybride versies hebben zoals gezegd 14 % bijtelling, en als je hem nog in 2015 koopt, mag je daar 5 jaar van genieten.

Voor meer informatie: