Toyota Avensis

Het Nederlands wagenpark wordt hoofdzakelijk bepaald door de wetgeving die op dat moment geldt. Bijvoorbeeld de op dat moment geldende wegenbelasting en bijtelling. Maar wij willen ook het onderste uit de kan halen en daarbij speelt deze auto een belangrijke rol, namelijk maximale ruimte in de toch nog lagere 20 % bijtellingklasse. Dit is de nieuwe Toyota Avensis.

zaw4avensis3

Het is een ouwe bekende, de Avensis, maar hij heeft een enorme verjongingskuur gehad. De scherp gelijnde neus en koplampen met LED technologie en de LED dagrijverlichting brengt de nieuwe Avensis in lijn met Toyota’s Keen Look designtaal, iets wat we ook hebben zien gebeuren met zijn broertje, de Auris. Achter zijn de lichtunits nu ook voorzien van led-verlichting.

Dat hij in een gunstig tarief valt, heeft natuurlijk alles te maken met zijn vormgeving en motoren. De populaire crossovers zijn allemaal leuk en aardig. maar een hoge zitpositie willen hebben, betekent meer luchtweerstand en dus een hoger brandstofverbruik. Een “touring sports”, zoals deze stationwagen nu mooi heet, snijdt veel beter door de lucht en heeft bovendien meer ruimte.

En met al die kennis in huis, hebben ze ook deze Avensis, met conventionele techniek, zó zuinig kunnen maken dat hij maar 108 gram co2 uitstoot. Bij ons is hij dus goed voor de lagere 20% bijtelling.

zaw4avensis4

Toyota levert de nieuwe Avensis met keus uit 4 uitrustingsniveaus: Comfort, Aspiration, Lease Pro en Executive Business. Zeker ook de Lease Pro is een erg lekkere uitvoering, die voor een aantrekkelijke prijs een bomvolle auto biedt. Denk aan climate control, digitale radio, cruise control met snelheidsbegrenzer, parkeerhulp camera, een uitgebreid multimedia navigatiesysteem, privacy glass en 17 inch lichtmetalen wielen.

Zachte materialen, metalen accenten en een mooie groot kleuren TFT scherm geven het dashboard een rustgevende uitstraling. En naast de vele functies die je vanaf het stuur kunt bedienen, is er een 8 inch multimedia touchscreen. En uiteraard is de auto te koppelen met de bekende smartphone. Daarbij heb je voortaan jouw eigen secretaresse. De auto kan namelijk E-mails voorlezen.

zaw4avensis5

De Avensis heeft ook een uitgebreid veiligheidspakket. Toyota Safety Sense heet het; met onder andere een systeem dat werkt met een laser radar en een camera, om de weg voor jou te scannen op mogelijke obstakels. Zodra het systeem gevaar registreert, word je als bestuurder gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen. Indien noodzakelijk gaat de auto zelf remmen om een aanrijding te voorkomen, of om de gevolgen van een aanrijding zoveel mogelijk te beperken. En uiteraard is er lane departure warning, grootlichtassistent waarbij hij zelf je lichtsterkte aanpast én verkeersbord herkenning.

zaw4avensis2

Dát hij zo zuinig is geworden, komt mede dankzij een nieuwe 1.6 diesel. Hiermee ga je geen sprintwedstrijden winnen, maar op de lange afstand kan je diegene wél weer inhalen bij elke tankstation. Daarnaast is er een nieuwe 2 liter diesel met 143 pk en een keuze uit 3 benzine varianten.

En misschien wel de grootste reden om een touring sports te kopen is de enorme kofferbak. Die meet 534 liter… en is te vergroten naar 1609 liter met de banken naar beneden!

zaw4avensis6

De nieuwe Avensis is er als Sedan en deze Touring sports en is er vanaf net geen 28.000 euro. De zuinige diésel kost zo’n 1.000 euro meer. En met deze nieuwe 20% bijtellings-versie is het lijst van “mogelijke kandidaten” voor een zakelijker rijder alleen maar langer geworden.

zaw4avensis8

Voor meer informatie: