Volkswagen e-Golf

De nieuwe Volkswagen Golf is gearriveerd en daarmee ook de uitvoering die voor zakelijk rijdend Nederland nog wel het meest interessant is: de nieuwe e-Golf. Allard Kalff rijdt er mee en kijkt of deze nieuwe e-Golf weer helemaal bij de tijd is.

Maar eerst moeten we even terug naar het verleden. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen ernaar te streven dat er over tien jaar in Nederland alleen nog maar emissieloze auto’s worden verkocht. De elektrische auto en de waterstofauto zijn de auto’s van de toekomst. En Nederland denkt er zo over. In Noorwegen bijvoorbeeld is een kwart van alle verkochte auto’s nú al elektrisch. Niet zo wonderlijk dat ook Volkswagen vol inzet op elektrische auto’s.

zaw1 egolf11

De afgelopen jaren trakteerde Volkswagen ons al op verschillende elektrische concept cars. Op de laatste Autosalon van Parijs werd de Volkswagen I.D. als concept gepresenteerd. De auto heeft een theoretische actieradius van 600 kilometer en staat als het goed is in 2020 in de showrooms. Maar Volkswagen wil meer, veel meer. Het merk heeft tientallen elektrische modellen in de pijplijn en wil in 2025 één miljoen elektrische auto’s hebben verkocht. Dat zijn er gemiddeld 100.000 per jaar!

zaw1 egolf03

Terug naar het heden. De nieuwe e-Golf is krachtiger dan zijn voorganger die in 2014 op de markt kwam en de actieradius is vergroot naar 300 km. De elektromotor heeft nu 136 pk. Lekker soepel en zonder motorgeluid trek je zo binnen 10 seconden naar de 100 km/ uur. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Het volledig opladen van de accu’s duurt 5,5 uur. Onderweg kun je de accu’s met een snellader, bijvoorbeeld langs de snelweg, in 45 minuten tot 80% opladen.

Onderhuids is de auto nog altijd een échte Golf. Dat merk je aan alles in en op de auto. Het comfort, degelijkheid, bouwkwaliteit en de rijeigenschappen zijn allemaal leidend in deze klasse. Maar ook het uiterlijk, dat slechts licht strakgetrokken is ten opzichte van de vorige, voelt weer als vanouds aan. Enkele details zijn wel aangepast, zoals de scherpere bumpers, de Full-LED koplampen en de nieuwe LED-achterlichten.

zaw1 egolf04

De nieuwe e-Golf is natuurlijk ook qua techniek een topper en dat merk je aan de enorme standaarduitrusting. Hij is uitgerust met onder andere voor- en achter parkeersensoren, Adaptieve Cruise Control met afstandswaarschuwing en een noodremassistent met voetgangerherkenning.

Ook standaard is het bijna 23 centimer grote infotainmentsysteem, dat niet alleen een touchscreen heeft maar ook op gebaren reageert! Wil een andere pagina, een ander radiostation of een ander nummer, dan is een swipe in de lucht al voldoende.

zaw1 egolf05
Optioneel kent deze golf ook het Active Info Display, mét de powermeter. Digitale tellers waarop je van alles kan projecteren, zoals ook de navigatie. Verder kan ie je telefoon draadloos opladen én kan ie zelf filerijden.

zaw1 egolf02

De Volkswagen e-Golf kost nét geen 39.000 euro. Dat is best pittig voor de particulier, maar de zákelijker rijder profiteert van veel voordelen. Voor volledig elektrische auto’s geldt namelijk het lage 4% tarief, tegenover 22% voor auto’s die wel uitstoot hebben. Ondernemers kunnen ook nog eens gebruik maken van Milieu investeringsaftrek waarbij 36 % van de aanschafwaarde ex. BTW mag worden afgetrokken van de bedrijfswinst.

De leaseprijs begint bij 468 euro per maand. Volkswagen is bovendien een exclusieve samenwerking aangegaan met Eneco waardoor je bij alle laadpalen in Nederland groene stroom kunnen laden, voor een vast bedrag per maand. Net zoals bij je telefoonabonnement werken ze met bundels gebaseerd op het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. De bundels beginnen met 35 euro per maand als je 10.000 km per jaar rijdt. Met een leasebedrag van 515 euro en een 20.000 kilometer bundel van 70 euro (ex. BTW), zijn de totale kosten per maand dus 585 euro.

Je rijdt al een Volkswagen Golf vanaf net geen 22.000 euro.

zaw1 egolf07

Voor meer informatie:
Volkswagen.nl
De nieuwe Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf voor de leaserijder